PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 35 Marketing Przyszłości. Trendy.Strategie. Instrumenty Wieloaspektowość problemów marketingu w jednostkach samorządu terytorialnego i instytucjach publicznych | 85--96
Tytuł artykułu

Modele marketingowe instytucji badawczych i naukowych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Marketing Models for Scientific and Research Institutes
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zachodzące zmiany na rynku globalnym, nacisk na komercjalizację wyników B+R - wzmagają konkurencyjność i wymuszają wdrażanie marketingowego sposobu kierowania działalnością również jednostek B+R, które są traktowane jako swoiste przedsiębiorstwa, oferujące na zasadach komercyjnych wyniki zrealizowanych badań naukowych. Specyfika podejmowanej aktywności w tym obszarze wymusza szczególne zdefiniowanie modeli marketingowych dedykowanych instytucjom naukowym i badawczym. Celem artykułu jest analiza podstaw metodologicznych i kierunków budowania takich modeli, a także przedstawienie przykładów ich praktycznego zastosowania w zależności od trzech kluczowych atrybutów: rodzaju i charakteru wyników prac B+R oraz wskazanego mechanizmu komercjalizacji. Zastosowano metody krytycznej analizy literatury i podejście dedukcyjne. W wyniku tego zaproponowano pięć modeli hybrydowych (marketingowo-biznesowych): model innowacji, model niszowy, model poddostawczy, model kompleksowy i model rynkowy, przeznaczonych do wspomagania procesu dyfuzji innowacji do praktyki gospodarczej.(abstrakt autora)
EN
The changes that have been taking place on the global market and the emphasis on the commercialization of research results facilitate competitive growth and in a way force organizations, including R&D institutions, to introduce a more market oriented management strategy. Public research organizations are a unique type of enterprises. They offer the results of their research on commercial terms; therefore they require original marketing models that would be tailored to their specific character. The paper's objective is the analysis of methodology and directions of marketing modeling followed by selected practical examples of the application of such models. The investigations were conducted in accordance to the following three attributes: the type and the character of research results, and the commercialization mechanism indicated. The methods of literature review and deductive approach were used. As a result, five hybrid marketing-business models were proposed, i.e. the innovation model, the niche model, the supply model, the complex model, and the market model, which all aim at supporting the innovation diffusion process.(author's abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Instytut Technologii Eksploatacji - Państwowy Instytut Badawczy w Radomiu
  • Uniwersytet Technologiczno-Humanistyczny w Radomiu
Bibliografia
  • Białoń L., Janczewska D., Marketing innowacji, w: Tożsamość i wizerunek marketingu, red. R. Niestrój, PWE, Warszawa 2009.
  • Iłowiecka-Tańska I., Promocja w nauce. Poradnik dobrych praktyk, MNiSW, Warszawa 2007.
  • Komercjalizacja wyników badań - krok po kroku, red. D. Markiewicz, Centrum Transferu Technologii Politechnika Krakowska, Kraków 2009.
  • Komercjalizacja wyników badań naukowych. Praktyczny poradnik dla naukowców, red. S. Łobejko, A. Sosnowska, Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego, Warszawa 2013.
  • Komercjalizacja wyników prac badawczych a rozwój gospodarki, red. R. Jaros, Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, Łódź 2013.
  • Kotler Ph., Marketing, Rebis, Warszawa 2012.
  • Kulawczuk P., Konstruowanie modeli biznesowych współpracy nauki i biznesu w realizacji działalności badawczo-rozwojowej, w: Budowa współpracy nauki z biznesem, Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym, Warszawa 2010.
  • Marketing badań naukowych, Essor Europe / KBN, Warszawa 2011.
  • Marketing instytucji naukowych i badawczych, praca zbiorowa, Prace Instytutu Lotnictwa nr 222, Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2012.
  • Mazurkiewicz A., Poteralska B., System of complex technology assessment, "Problemy Eksploatacji", 2012, nr 4 (87).
  • Michalski M. i in., Strategia rozwoju i promocji systemu B+R w Polsce, Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, Łódź 2013.
  • Najlepsze praktyki w zakresie współpracy ośrodków naukowych i biznesu przy wykorzystaniu środków z EU, Fundacja Aurea Mediocritas, Warszawa 2008.
  • Nauka - biznes - innowacje, red. R. Jaros, Instytut Nauk Społeczno-Ekonomicznych, Łódź 2013.
  • Pluta-Olearnik M., Zmiany strategii marketingowych w dobie społeczeństwa informacyjnego, w: Marketing instytucji naukowych i badawczych, praca zbiorowa, Prace Instytutu Lotnictwa nr 208, Wydawnictwa Naukowe Instytutu Lotnictwa, Warszawa 2010
  • Walasik M., System działań upowszechniania innowacyjnych rozwiązań technologicznych zaimplementowany w instytucie naukowo-badawczym, "Marketing i Rynek" 2014, nr 3.
  • Zarządzanie wynikami badań naukowych. Poradnik dla innowatorów, red. A. Jasiński, ITeE-PIB, Radom 2011.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171306017

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.