PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | nr 3 (160) | 52--59
Tytuł artykułu

Przemysł motoryzacyjny w Unii Europejskiej - konkurencyjność i strategia rozwoju

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pozycja przedsiębiorstw przemysłu motoryzacyjnego w gospodarce Unii Europejskiej jest wyjątkowa ze względu na skalę działania jako pracodawców, jak też inwestorów, nabywców podzespołów, producentów i eksporterów. W unijnym przemyśle motoryzacyjnym znajduje zatrudnienie ponad 2 miliony osób, prawie dwukrotnie więcej niż w USA i ponad trzykrotnie więcej niż w Japonii. Jeden na dziesięciu pracowników tego działu przemysłu w UE-25 mieszka w nowych państwach członkowskich Unii Europejskiej. W 2002 roku przedsiębiorstwa przemysłu motoryzacyjnego wytworzyły 17 milionów samochodów osobowych, tj. około 40% produkcji światowej tych pojazdów, a także około 15% światowej produkcji samochodów do transportu ładunków. W 2001 roku inwestycje w przemyśle motoryzacyjnym krajów UE-15 wyniosły ponad 30 mld euro, zaś nakłady na prace badawcze i rozwojowe stanowiły 38% nakładów na B+R, poniesionych łącznie w trzech światowych ośrodkach produkcji samochodów-Japonii, Stanach Zjednoczonych i Unii Europejskiej. Wartość dodana w przemyśle motoryzacyjnym w krajach UE-15 była porównywalna z wytwarzaną w USA i o około 40% wyższa od wytwarzanej w Japonii, przeliczanych według kursów walutowych w latach 2000-2002. W krajach Unii Europejskiej siedziby ma wiele przedsiębiorstw przemysłu motoryzacyjnego działających na skalę globalną; zwłaszcza firmy niemieckie i francuskie zajmują wysokie pozycje na rynkach międzynarodowych. Ponadto, w Unii Europejskiej działają firmy dobrze usytuowane w niszach rynkowych, zwłaszcza w lukratywnych segmentach rynku. W takich warunkach rozwinęła się sprawna sieć dystrybucji. Zwiększa się znaczenie poddostawców w procesie funkcjonowania producentów samochodów, wskutek wprowadzania innowacji technologicznych, konsolidacji przedsiębiorstw oraz modyfikacji łańcucha wartości. Zainteresowanie unijnych przedsiębiorstw przemysłu motoryzacyjnego racjonalizacją działalności produkcyjnej przejawia się także w organizowaniu montażu pojazdów w krajach Europy Środkowej i Wschodniej. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
52--59
Opis fizyczny
Twórcy
  • Instytut Koniunktur i Cen Handlu Zagranicznego w Warszawie
Bibliografia
  • The European automotive industry: competitiveness, challenges and future strategies. European competitiveness report 2004. Competitiveness and benchmarking. Enterprise publications. Commission Working Document. SEC(2004)1397. Brussels, 8.11.2004. s. 196
  • P. Kotler i in., Marketing. Podręcznik europejski, PWE, Warszawa 2002, s. 525-543
  • M.E. Porter, V.E. Millar, W jaki sposób informacja wpływa na przewagę konkurencyjną, [w:] M. E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001, s. 91-119
  • M.E. Porter, Czym jest strategia? [w:] M.E. Porter, Porter o konkurencji, PWE, Warszawa 2001, s. 73-74
  • Nauka i technika w 2002 roku. Główny Urząd Statystyczny, Warszawa 2004. s. 153-161
  • Science, Technology and Industry Scorecard, Annex I, OECD, Paris 2003, s. 155-157
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171306389

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.