PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | Rola marketingu w tworzeniu przewagi konkurencyjnej | 57--71
Tytuł artykułu

Konkurencyjność podmiotów agrobiznesu w Województwie Śląskim w aspekcie działań marketingowych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Na podstawie przeprowadzonych wywiadów można stwierdzić, iż niedocenianie instrumentów marketingu-mix w badanych przedsiębiorstwach może budzić poważne obawy na przyszłość. Opierając się na przeprowadzonych badaniach można stwierdzić, że spółdzielnie mleczarskie w województwie śląskim minimalizują działalność marketingową i deklarują w większości orientację produktową (60% przedsiębiorstw) oraz sprzedażową (30%), Ożywienie, jakie zapanowało na rynku mleka po akcesji do Unii Europejskiej, stwarza duże możliwości rozwoju sektora mleczarskiego, pod warunkiem wszakże umiejętnego wykorzystania szans w zakresie możliwości konkurowania. Wnioski dla polskiego sektora przetwórstwa mleczarskiego są następujące: polskie mleczarstwo pozostaje na razie konkurencyjne w stosunku do UE dzięki taniemu surowcowi i taniej pracy, W obecnej sytuacji mamy do czynienia z nadprodukcją surowca. Jednakże te atuty nie mają trwałego charakteru, zmiany zachodzące na rynku pracy i ciągła emigracja zarobkowa przyczyniają się do osłabienia czynnika kosztowego, jakim jest praca. Z tych powodów priorytetową sprawą jest poprawa działalności marketingowej spółdzielni traktowanych jako ogniwo przetwórstwa mleka. Kluczowym problemem będzie pozyskiwanie środków na finansowanie nowych biotechnologii, reorganizację działalności produkcyjnej, a także procesu dystrybucji i działań promocyjnych. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, doktorant
Bibliografia
  • Urban S. : Marketing produktów spożywczych. AE, Wrocław 1999.
  • Abbas A.J. : Rethinkinh competitiveness. "Advances in Competitiveness Research", 2000, Vol. 8, No. 1.
  • Płowiec U. : Sprostać wyzwaniom konkurencyjności. Materiały konferencyjne PTE - Konkurencyjność polskich przedsiębiorstw. Warszawa 1994.
  • Przybyciński T. : Wprowadzenie do teorii i polityki konkurencji. Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa 1997.
  • Porter M.E. : Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów. PWE, Warszawa 1992.
  • Davis J.H., Goldberg R.A. : A Concept of Agrobusiness. Harvard University Press, 1957 r.
  • Woś A. : POdstawy agrobiznesu. Prywatna Wyższa Szkoła Businessu i Administracji, Warszawa 1996.
  • Żmija J. : Przedsiębiorczość w agrobiznesie a rozwój obszarów wiejskich w Regionie Małopolski. Wydawnictwo "Czuwajmy", Kraków 1999.
  • Kapusta F. : Teoria agrobiznesu. Część I. AE, Wrocław 1998.
  • Fereniec J. : Ekonomika i organizacja rolnictwa. Key Text, Warszawa 1999.
  • Makarski S., Grzybek M. : Marketing w gospodarce żywnościowej. AE, Kraków 1997.
  • Adamczyk J. : Marketing i zarządzanie w agrobiznesie. Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999.
  • Sznajder M. : Ekonomia mleczarstwa. AR, Poznań 1999.
  • Pietrzak M. : Przeglą strategii rynkowych liderów sektora mleczarskiego. W : Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego. Red. Adamowicz M., SGGW, Warszawa 2001.
  • Pietrzak M. : Sektor mleczarski w Polsce i u najbliższych sąsiadów po przystąpieniu do Unii Europejskiej. Instytut Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej - Państwowy Instytut Badawczy, Warszawa 2005.
  • Butler A., Reed M., Le Grice Ph. : Krowy, kapitał i rozmowy. Transfer wiedzy poprzez wiejskie sieci kontaktów społecznych. W : Rozwój obszarów wiejskich. Doświadczenia krajów europejskich. Red. Zawalińska K., IRWiR PAN, Warszawa 2005.
  • Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W. : Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171306869

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.