PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 336 Badania marketingowe - nowe podejścia oraz metody na współczesnym rynku | 118--128
Tytuł artykułu

Interpretacyjne konsekwencje oceny stabilności opinii respondentów w badaniach konsumpcji, oszczędzania i inwestowania

Warianty tytułu
Interpretative Consequences of the Assessment of Respondents' Opinions Stability in the Studies of Consumption, Saving and Investing
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule zwrócono uwagę na specyfikę badań uwzględniających opinie konsumentów. Pokazano sposób pomiaru stabilności opinii z wykorzystaniem skali stałej sumy. Przedyskutowano wpływ opinii stabilnych i niestabilnych na rezultaty końcowe analizy ważności celów, na które gospodarstwo domowe może przeznaczyć swoje zasoby finansowe. Analiza macierzy wielu cech, wielu metod ujawniła cele, z oceną których badani mieli trudności. Wykazano brak trafności zarówno zbieżnej, jak i różnicowej dla klas określonych jako skrajnie niestabilni i niestabilni. Ostrożnie należy także interpretować wyniki uzyskane dla klasy umiarkowanie niestabilni.
EN
In the paper the attention is paid to the specificity of research relying on the consumers' opinions. A method of opinion stability measurement using the modified constant sum scale was presented. The influence of stable and unstable opinions on the final results of the analysis of the importance of purposes for which the household could allocate its financial resources was discussed. The analysis of the multitrait-multimethod matrix revealed the purposes which were difficult for consumers to assess. Neither convergent nor discriminant validity was present for classes defined as extremely unstable and unstable. The results for people representing moderately unstable opinions should be interpreted with caution too.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Aczel A.D., Statystyka w zarządzaniu, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
  • Aranowska E., Pomiar ilościowy w psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
  • Brzeziński J., Metodologia badań psychologicznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1999.
  • Campbell D.T., Fiske D.W., Analiza trafności zbieżnej i różnicowej za pomocą macierzy wielu cech wielu metod, [w:] J. Brzeziński (red.), Trafność i rzetelność testów psychologicznych. Wybór tekstów, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2005.
  • Reber A.S., Reber E.S., Słownik psychologii, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2005.
  • Stobiecka J., Stability of Consumers' Opinions in Marketing Research, Folia Oeconomica Cracoviensia vol. VLVI-XLVII, Wydawnictwo Oddziału Polskiej Akademii Nauk, Kraków 2005-2006.
  • Stobiecka J., Modele pomiaru jakości marketingowej produktów, Zeszyty Naukowe, Seria Specjalna: Monografie nr 194, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie, Kraków 2010.
  • West S.G., Poza eksperyment laboratoryjny - plany eksperymentalne i quasi-eksperymentalne w otoczeniu naturalnym, [w:] J. Brzeziński (red.), Metodologia badań psychologicznych. Wybór tekstów, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171306873

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.