PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2006 | nr 37 Zarządzanie strategiczne w przedsiębiorstwie | 98--113
Tytuł artykułu

Intuicja jako czynnik współtworzący sukces menedżera

Warianty tytułu
Intuition as One of the Factors Creating the Manager's Success
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Okazuje się, że intuicyjne podejmowanie decyzji jest stawiane wśród menedżerów niemal na równi z racjonalnym i analitycznym procesem decyzyjnym. W swojej pracy menedżer często ma do czynienia z sytuacjami, które wymagają od niego myślenia twórczego, niestereotypowego i innowacyjnego. Jednocześnie czas na podjęcie odpowiedniej decyzji jest zwykle bardzo ograniczony. Właśnie wtedy intuicja przydaje się jak nigdzie indziej. To dzięki niej są uruchamiane me do końca świadome procesy zachodzące w mózgu decydenta. Pozwalają one na skojarzenie obecnej sytuacji ze znaną już wcześniej z treningów, szkoleń, literatury czy własnego doświadczenia.(fragment tekstu)
EN
The interest in the problem of intuition has been steadily growing in the recent years. Intuition is one of the most important abilities of every contemporary manager. It is essentially required in the process of decision-making, especially in the high-risk situations, when quick response is needed or limited amount of data is available. It is an ability upon which the success of an organization very often depends. Organizational success is influenced by various factors, some of them dependent on the organization itself. Among them are company strategy, its policy, management style, employee motivation system. Other independent factors also occur, some of them important enough to be taken into consideration and insightfully verified. This group of factors includes foreign currency exchange rates, resource acquisition costs, competition. They constitute the framework of company activity and have to be taken into consideration by the manager in the process of decision making. Upon their basis new chances essential in identifying the organizational success factors have been born.(original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • M. Reich, J. Klimek: Kreatywne rozwiązania w biznesie. RAF Scriba, Racibórz 1996.
  • M. Haensel, A. Zeuch: Intuition im Management. Auf die innere Stimme hoeren. "Das Weiterbildungsmagazin Manager Seminare" 2003. nr 69.
  • K. Bolesta-Kukułka. Decyzje menedżerskie. PWE, Warszawa 2003.
  • J.A. Andersen: Intuition in Managers. "Journal of Managerial Psychology" 2000, No 1
  • J. Penc: Decyzje w zarządzaniu. Wydawnictwo PSB, Kraków 1998.
  • W.H. Agor: Logika intuicji. W: W.H. Agor: Intuicja w organizacji. Wydawnictwo PSB, Kraków 1998.
  • D.J. Isenberg: Jak myślą menedżerowie wyższego szczebla. W: W.H. Agor: Intuicja w organizacji. Wydawnictwo PSB, Kraków 1998.
  • M. Haensel, A. Zeuch, J. Schweitzer: Erfolgsfaktor Intuition. Geistesblitze in Organisationen. "Zeitschrift für Organisationsentwicklung" 2002. nr 1.
  • D. Myers: Intuicja jej siła i słabość. Wydawnictwo Santorski & Co. Warszawa 2004.
  • F. Łobodziński: Odsiecz intuicji "Newsweek" z dnia 2x07.2004 r.
  • H.A. Simon: Making Management Decisions. The Role of Institution and Emotion. "Academy of Management Executive" 1987. Vol 1. No 1.
  • J.P. Kotter: The General Managers. Free Press. New York 1982.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171309741

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.