PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 15 | z. 3 Studia z zarządzania międzykulturowego | 21--32
Tytuł artykułu

Zarządzanie wiedzą międzykulturową w przedsiębiorstwie

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Intercultural Knowledge Management in the Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem artykułu jest scharakteryzowanie procesu zarządzania wiedzą międzykulturową, czyli wiedzą na temat różnic kulturowych, które wywierają wpływ na działalność przedsiębiorstw. Różnice kulturowe wpływają bowiem nie tylko na styl pracy, motywację czy kierowanie zespołem, ale także na kulturę organizacyjną i w konsekwencji na [Sułkowski 2012] sposób budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa. Liczne badania naukowe oparte na doświadczeniach międzynarodowych menadżerów wskazują, iż odpowiednie kompetencje w zakresie różnic kulturowych, budowania zaufania i pracy odgrywają decydującą rolę w tworzeniu efektywnych zespołów międzynarodowych. (fragment tekstu)
EN
Nowadays the most strategic companies resource becomes knowledge. It can be created with different methods thanks to new IT technologies. Companies now need to concentrate on knowledge management processes as a major factor for leading a modern organization. The paper focuses on intercultural knowledge management - in other words knowledge about differences in cultures that have a significant impact on international company activity. Global managers expect and require different intercultural knowledge than ones working in native countries. That is why intercultural knowledge management demands consideration in company specific and in particular group worker needs. (original abstract)
Rocznik
Tom
15
Strony
21--32
Opis fizyczny
Twórcy
  • Społeczna Akademia Nauk
Bibliografia
  • Branka M., Zielińska H. (2008), Zarządzanie różnorodnością, Forum Odpowiedzialnego Biznesu, Warszawa.
  • Brzeziński M. (2010), Organizacja wirtualna, PWE Warszawa.
  • Czainska K. (2012), Znaczenie kultury organizacyjnej w dobie globalizacji, [w] Borowiecki R., Dziura M.(red), Globalne i regionalne wyzwania restrukturyzacji przedsiębiorstw i gospodarek, Fundacja Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.
  • Gach D. (2006), Procesy zespołowego uczenia się, Akademia Ekonomiczna w Krakowie, zeszyt nr 715, Kraków.
  • Glińska-Neweś A. (2007), Kulturowe uwarunkowania zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, Dom Organizatora, Toruń.
  • Kozioł L. (2009), Model systemu innowacyjności w przedsiębiorstwie bazującym na wiedzy, [w:] Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organizacyjnych, A. Potocki (red.), Difin, Warszawa.
  • Koźmiński A. (2004), Zarządzanie w warunkach niepewności. Podręcznik dla zaawansowanych, Wydawnictwo Naukowe PWN S.A. , Warszawa.
  • Leja K., Szuwarzyński A. (red.), (2007), Zarządzanie wiedzą. Wybrane problemy, Wydział Zarządzania i Ekonomii Politechniki Gdańskiej, Gdańsk.
  • Mastyk-Musiał E. (2001), Zarządzanie personelem w firmie globalnej, [w:] Krupa T (red.), Przedsiębiorstwo w procesie globalizacji, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa.
  • Miroński J. (2010), Zarządzanie wiedzą międzykulturową, "E-mentor", nr 3 (35).
  • Morawski M. (2005), Zarządzanie wiedzą w perspektywie personalnej, [w:] K. Perechuda (red.), Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Penc J. (2007), Zarządzanie Innowacyjne. Sterowanie zmianami w procesie integracji europejskiej, WSSMŁ, Łódź
  • Porter M.E. (2001), Porter o konkurencji, PWE, Warszawa.
  • Probst G., Raub S., Romhardt K., (2010), Managing Knowledge: Building Blocks for Success, Gabler, Betriebswirt.-Vlg, West Sussex.
  • Rothlauf J, Rozważania na temat zarządzania międzykulturowego,[w] Krzykała- Schaefer. Zarządzanie międzykulturowe w jednoczącej się Europie, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2010.
  • Rozkwitalska M. (2009), Problemy zarządzania międzykulturowego w przedsiębiorstwach, "Problemy zarządzania" nr 3 (25).
  • Skyrme D. (2001), Capitalizing on Knowledge: From E-business to K-business, A Butterworth- Heinemann, Oxford.
  • Stabryła A. (2009), Metodyka oceny potencjału wiedzy w przedsiębiorstwie, [w:] Globalizacja a społeczne aspekty przeobrażeń i zmian organizacyjnych, Difin, Warszawa.
  • Strojny M. (2000), Zarządzanie wiedzą - ogólny zarys koncepcji, "Przegląd organizacji" nr 2.
  • Sułkowski Ł. (2012), Kulturowe procesy zarządzania, Wyd. Difin, Warszawa.
  • Szarafin M. (1999), Knowledge management. Słowo (przed)wstępne, "Problemy Jakości", nr 3.
  • Woźniakowski A. (2005), Globalizacja - różnorodność - zarządzanie talentami, [w]: Borkowska S. (red.), Zarządzanie talentami, Warszawa.
  • www.worldbank.org. dostęp 15 września 2013.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171311329

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.