PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | nr 2 | 68--75
Tytuł artykułu

Potencjał innowacyjny małych i średnich przedsiębiorstw na tle liderów polskiej gospodarki w świetle badań empirycznych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Innovative Potential of Small and Medium Sized Enterprises, and in the Background the Leaders of the Polish Economy, in the Light of Empirical Research
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Innowacyjność to obok konkurencyjności jedno z kluczowych zagadnień, ale i wyzwań stojących przed współczesnymi przedsiębiorstwami funkcjonującymi w globalnej gospodarce dotkniętej kryzysem. Jak skutecznie planować i wdrażać innowacje, jakie zasoby rozwijać, aby stać się innowacyjnym przedsiębiorstwem - to jedynie część pytań, z którymi borykają się menedżerowie nie tylko globalnych korporacji, ale i małych i średnich przedsiębiorstw. Pomocą w próbie znalezienia odpowiedzi na te pytania może być analiza potencjałów innowacyjnych, a więc zasobów o kluczowym znaczeniu, przeprowadzona z punktu widzenia kreowania i komercjalizowania innowacji. (abstrakt oryginalny)
EN
Innovativeness is, beside competitiveness, one of the key questions and challenges that stands before modern enterprises in the global economy touched by the current crisis. How forcefully can we plan and accustom innovation? What kind of resources should we develop if we want to be an innovative enterprise? - This is only a snapshot of questions which managers of global corporations and small and medium-sized enterprises must answer. Helpful to this process can be the analysis of innovative potential which forms the background for the considerations included in the present paper. The results of empirical research allow us to formulate the following conclusions about the nature of generalizing:
- The vast majority of key components of the innovation potential of both SMEs and the leaders of the Polish economy are resources of an intangible nature,
- Among the analyzed functional areas, the most important resource, in terms of innovation potential, turned out to be - in the SME group - the sphere of employment, whereas in the group of leaders of the Polish economy - the sphere of organization and management,
- In both groups - SMEs and the leaders of the Polish economy - definitely it should also be emphasized that the key role of knowledge in building innovation capacity is mystery. The symptoms of this fact can be found in most of the identified key ingredients of the innovation potential of SMEs and leaders of the Polish economy. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
68--75
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Bibliografia
  • 1. Barney J., (2001), Resources-Based Theories of Competitive Advantage: A Ten-Year Retrospective on the Resource-Based View, "Journal of Management" no. 27.
  • 2. Cohen W.M., Lewinthal D.A., (1990), Absorptive Capacity: A New Perspective on Learning and Innovation, "Administrative Science Quarterly" no. 35.
  • 3. Freeman Ch., (1982), The Economics of Industrial Innovation, F. Pinter, London.
  • 4. Karaszewski W., (2001), Przedsiębiorstwa z udziałem kapitału zagranicznego w Polsce w latach 1990-1999 (miejsce w gospodarce kraju, czynniki i perspektywy rozwoju), Wydawnictwo Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń.
  • 5. Kotler Ph., Caslione J.A., (2010), Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, Klasyka Biznesu, MT Biznes, Warszawa.
  • 6. Krajewski L.J., Ritzman L.P., (2002), Operations Management. Strategy and Analysis. Sixth Edition, Prentice Hall, New York.
  • 7. Krzysztofiak M., Urbanek D., (1975), Metody statystyczne, PWN, Warszawa.
  • 8. Low J., Kalafut P.C., (2004), Niematerialna wartość firmy. Ukryte źródła przewagi konkurencyjnej, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • 9. Martyniak Z., (1996), Metody organizowania procesów pracy, PWE, Warszawa.
  • 10. Prahalad C.K., Hamel G., (1990), The Core Competence of the Corporation, "Harvard Business Review", May-June.
  • 11. Popławski W., Sudolska A., Zastempowski M., (2008), Współpraca przedsiębiorstw w Polsce w procesie budowania ich potencjału innowacyjnego, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń.
  • 12. Poznańska K., (1998), Uwarunkowania innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa.
  • 13. Rothwell R., Zegveld W., (1985), Reindustrialization and Technology, Longan, Harlow.
  • 14. Stankiewicz M.J., (1999), Budowanie potencjału konkurencyjności przedsiębiorstwa, Tnoik, Toruń.
  • 15. Stankiewicz M.J., (2002), Konkurencyjność przedsiębiorstwa. Budowanie konkurencyjności przedsiębiorstwa w warunkach globalizacji, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń.
  • 16. Stevenson W.J., (1999), Production and Operations Management, 6th ed., Irwin McGraw-Hill, New York.
  • 17. Zastempowski M., (2010), Uwarunkowania budowy potencjału innowacyjnego polskich małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo UMK, Toruń.
  • 18. Żołnierski A., (2005), Potencjał innowacyjny polskich małych i średniej wielkości przedsiębiorstw, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171318909

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.