PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 111 Uwarunkowania rynkowe rozwoju mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Mikrofirma 2014 | 265--275
Tytuł artykułu

System edukacji a rozwój innowacji w sektorze MŚP w Polsce

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Educational System and the Innovation Development in small and Medium Sized Enterprises in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Innowacyjność jest głównym czynnikiem konkurencyjności. Poziom innowacji w danym kraju, w tym w sektorze MŚP, jest jednak uzależniony od dwóch aspektów: 1) od rozwiązań systemowych, w tym przede wszystkim w realizacji procesu edukacji, systemu finansowania oraz infrastruktury badawczej; 2) czynników społeczno- kulturowych w zakresie jakości rozwoju zasobów ludzkich, efektywności wykorzystania aktywów intelektualnych a także samych innowatorów. W niniejszym artykule wskazano na konieczność zmiany naszego myślenia o procesie kształcenia menedżerów sektora MŚP. Ma ono być ukierunkowane na zrównoważony rozwój intelektualny przyszłego i obecnego przedsiębiorcy uwzględniający zarówno odtwórczy, jak i kreatywny wymiar. Dzisiaj, ponadprzeciętna wiedza encyklopedyczna, często bez umiejętności jej kreatywnego zastosowania, jest niestety zbyt małym kapitałem intelektualnym, aby konkurować w świecie zdeterminowanym ustawiczną zmianą i innowacyjnością.(abstrakt autora)
EN
The competitiveness is a based on innovation. However, the level of innovation in any given country is related to two factors: 1) the quality of education system that is open for creativity in individual development, sound system of financial support and the state-of-theart infrastructure; 2) the cultural environment that is oriented towards individual creativity, innovation and growth of all entrepreneurs. In this paper, it is point out that it is necessary to change the perspective in the way we think about entrepreneurs educational process. In the first place it should be oriented towards more balanced process that shows the importance of both imitative, reproductive and creative approach. Today, to possess the extraordinary encyclopedic knowledge is far not enough to be competitive on a global scale.(author's abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie
Bibliografia
  • Banach C., Polska szkoła i system edukacji: Przemiany i perspektywy, Wyd. A. Marszałek, Toruń 2001.
  • Czelakowska D.J., Stymulacja kreatywności językowej dzieci w wieku wczesnoszkolnym, Wyd. Naukowe AP, Kraków 2005.
  • Czerniak J., Polityka innowacyjna w Polsce. Analiza i proponowane kierunki, Difin, Warszawa 2013
  • Dąbek A., Psychologiczne podstawy twórczej aktywności dziecka, WSP, Zielona Góra 1988, w: D. Ciechanowska, Twórczość w edukacji, US, Szczecin 2007.
  • Dobrołowicz W., Psychodydaktyka kreatywności. Wyd. Wyższej Szkoły Pedagogiki Specjalnej,Warszawa 1995.
  • Flis A., Innowacyjność w kulturze Zachodu
  • [w:] Kapitalizm po polsku. Przedsiębiorca, organizacja,kultura, red. A. Marcinkowski, Kraków 1996.
  • Innowacyjna polska w Europie 2020 - Szanse i zagrożenia trwałego rozwoju, red. U. Płowiec, PWE, Warszawa 2010.
  • Kwiatkowski S., Społeczeństwo innowacyjne, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1990. Nęcka E., Psychologia twórczości, GWP, Gdańsk 2005.
  • Schumpeter J., Teoria rozwoju gospodarczego
  • [ w:] J. Czerniak, Polityka innowacyjna w Polsce - Analiza i proponowane kierunki zmian, Difin, Warszawa 2013
  • Schlicksupp H., 30 minut dla większej kreatywności, KOS, Katowice 2004.
  • Stefanicki R., E-podręczniki nie zdetronizowały papieru, "Gazeta Wyborcza", 27.03.2012.
  • Szmidt K.J., Pedagogika twórczości, GWP, Gdańsk 2007.
  • Szymański M., W poszukiwaniu drogi: szanse i problemy edukacji w Polsce, WN Akademii Pedagogicznej, Kraków 2008.
  • The Global Competitiveness Report 2011-2012, World Economic Forum, Geneva 2011
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171320919

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.