PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 2(88) | 5--11
Tytuł artykułu

Kreowanie wartości dla akcjonariuszy w spółkach giełdowych sektora nieruchomości

Warianty tytułu
Creating Corporate Value for Shareholders in Listed Companies of Real Estate Sector
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Ocena kreowania wartości przedsiębiorstwa z punktu widzenia jego właścicieli stanowi podstawową płaszczyznę prowadzonych rozważań. Uwaga koncentrowana jest na wykorzystaniu miar oceny zewnętrznej i wewnętrznej - rynkowej i ekonomicznej wartości dodanej. Celem artykułu jest wskazanie i wykorzystanie sposobów rozszerzenia pola ich percepcji przez wprowadzenie koncepcji wielkości nadmiarowej, jak również ich relatywizacji. W prowadzonych dociekaniach w warstwie teorio-metodycznej wykorzystano związki między miarami kreowania wartości dodanej (ekonomicznej i rynkowej), a wartością rynkową przedsiębiorstwa. Wypracowana koncepcja posłużyła do przeprowadzenia badań empirycznych na grupie spółek giełdowych sektora nieruchomości (deweloperów). Uzyskane wnioski z oceny średnioterminowej pozwoliły na potwierdzenie hipotezy o wysokiej korelacji zmian nadmiarowej rynkowej wartości dodanej ze zmianami kapitalizacji spółek.(abstrakt oryginalny)
EN
Assessment in the creation of corporate value for owners is the basic topic of consideration in this arti-cle. It focus on the application of external and internal measures - market and economic added value. The objective of the article is to indicate the ways of increasing the field of perception of measures for creating values by introducing the concept of superior size, as well as relativization. The discussion in the theoretical and methodical realm makes use of the connection between measurements applied for creating company added value (both economic and market one) relative to company market value. The formulated concept was utilised in the empiricall reasearch conducted on a group of listed companies from the real estate sector (developers). The findings of medium-term assessment have allowed for a confirmation of the hypothesis concerning the significant correlation between changes in superior market added value and changes in company capitalisation. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
5--11
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie
Bibliografia
  • Black A" Wright P., Bachman J., W poszukiwaniu wartości dla akcjonariuszy, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 2000.
  • Capron L, Pistre N" When do acquirers earn abnormal returns?, "Strategic Management Journal" 2002, nr 23.
  • Copeland T., Roller T., Murrin 1" Wycena: mierzenie i kształtowanie wartości firm, WIG-Press, Warszawa 1997.
  • Cwynar A., Cwynar W., Mierniki kreowanej wartości spółki kapitałowej, [w:] Wycena i zarządzanie wartością firmy, red. naukowy: A. Szablewski, R. Tuzimek, Poltex, Warszawa 2005.
  • Duliniec A" Struktura i koszt kapitału w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
  • Ehrbar A., EVA. Strategia tworzenia wartości przedsiębiorstwa, WIG-Press, Warszawa 2000.
  • Knight J.A., Value Based Management: Developing a Systematic Approach to Creating Shareholder Value, McGraw-Hill, New York 1997.
  • McTaggart J.M., Kontes P.W., Mankis M.C.,Value Imperative: Managing for Superior Shareholder Returns, Free Press, New York 1994.
  • Mikołajek-Gocejna M" Rynkowe miary tworzenia wartości przedsiębiorstwa i wartości dla akcjonariuszy, "e-finanse", Wydawnictwo WSIiZ w Rzeszowie, 2010, nr 6.
  • Nyiramahoro B., Shooshina N" Creating and Measuring Shareholder Value, Applicability and Relevance in Selected Sivedish Companies, Göteborg University, ElandersNo- vum AB, Göteborg 2001.
  • O'Hanlon J.F., Peasnell K.V.. Residual income and EVA, "Economic and Financial Computing", 2000 nr 10.
  • Rappaport A., Creating Shareholder Value. A Guide for Managers and Investors, The Free Press. New York 1986.
  • Rappaport A., Wartość dla akcjonariuszy. Poradnik menedżera i inwestora, WIG-Press, Warszawa 2000.
  • Stern J.M., Stewart G.B., Chew D.H., The EVA™ financial management system, "Journal of Applied Corporate Finance", 1995, nr 8.
  • Stewart G., Quest for Value. The EVA™ Management Guide, Harper Business, New York 1991.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171320941

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.