PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 | 7--17
Tytuł artykułu

Metodologiczne aspekty badań konsumpcji w ujęciu bezpośrednim

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Methodological aspects of consumption research in direct analysis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pierwsza dekada XXI wieku przyniosła mieszkańcom Polski i innych krajów europejskich wiele zmian społeczno-gospodarczych. Pojawiły się spowolnienia gospodarcze przechodzące niejednokrotnie w recesje, które w skrajnym przypadku przyjmujące postać kryzysu i nasuwają pytania odnośnie obecnej oraz przyszłej sytuacji materialnej mieszkańców Polski i możliwości zaspokojenia ich potrzeb. Wiele odpowiedzi w tej kwestii może przynieść analiza spożycia dóbr materialnych i usług określana mianem konsumpcji. Konsumpcja może być analizowana w dwóch ujęciach: bezpośrednim i pośrednim. W ujęciu pośrednim traktowana jest, jako wskaźnik zmian społecznych (np. poziomu i jakości życia). Natomiast w ujęciu bezpośrednim to analiza struktury rozkładów spożycia dóbr materialnych i usług (kryterium przedmiotowe). Celem artykułu jest prezentacja i ocena wybranych narzędzi analizy statystycznej do badań konsumpcji w ujęciu bezpośrednim. (fragment tekstu)
EN
The main aim of this paper is to present statistical methods that can be used in the process of the assessment of financial conditions of Polish households as measured by using direct analysis. Presented is the problem of using weights in the process of the estimation of basic statistics such as the arithmetic mean and median. The analysis of the diversification of consumption was performed using distributions of disposable income and expenditures of Polish households. An analysis of the structure of household expenditure was also performed, using the COICOP/HBS classification. Presented are statistical tools, numerical as well as graphical, which can be used in the process of direct consumption analysis. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--17
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Bywalec Cz., 2007. Konsumpcja w teorii i praktyce gospodarowania. PWN, Warszawa.
  • Czech A., 2010. Modelowanie konsumpcji w ujęciu pośrednim. Aspekty metodologiczne (rozprawa doktorska), SGH.
  • Dąbrowska A., 2006. Przemiany w strukturze konsumpcji i ich uwarunkowania. (w:) M. Janoś-Kresło, B. Mróz (red.). Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. SGH, Warszawa.
  • Młodak A., 2009. Zróżnicowanie kapitału ludzkiego na rynku pracy. Wiadomości Statystyczne 11, s. 53-68.
  • Słaby T., 2003. Poprawna analiza statystyczna w badaniach Rynu, Handel Wewnętrzny 1.
  • Słaby T., 2006. Konsumpcja, eseje statystyczne. Difin, Warszawa.
  • Słaby T., 2006. Statystyczny pomiar konsumpcji. (w:) M. Janoś-Kresło, B. Mróz (red.). Konsument i konsumpcja we współczesnej gospodarce. SGH, Warszawa.
  • Słaby T., Czech A., 2011. Zróżnicowanie regionalne konsumpcji w ujęciu pośrednim - ujęcie statyczne i przestrzenno-czasowe. Studia i Prace Kolegium Zarządzania i Finansów 111, SGH, Warszawa, s. 7-22.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171321387

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.