PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | nr 4 | 27--36
Tytuł artykułu

Zastosowanie wybranych metod wielowymiarowej analizy porównawczej w hierarchizacji polskich uczelni

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Application selected methods of multidimensional comparative analysis to a hierarchy of Polish universities
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Spośród wielu różnorodnych instytucji, uczelnie są jednymi z najczęściej publicznie ocenianych i klasyfikowanych. Co roku na świecie publikowane są liczne rankingi szkół wyższych. Wzbudzają one zainteresowanie nie tylko wśród kandydatów na studia, ale również wśród pracowników ocenianych uczelni, pracodawców czy też polityków. Stały się one także tematem wielu dyskusji naukowych, dotyczących przede wszystkim zagadnień związanych z doborem kryteriów i ich wag, sposobem prezentacji wyników oraz wiarygodnością danych. Wyniki rankingów uczelni - obok wyników instytucji akredytacyjnych oceniających i kontrolujących jakość kształcenia - stanowią dodatkowe źródło informacji porównawczej. Z roku na rok, coraz bardziej oddziałują one na instytucje szkolnictwa wyższego i ich otoczenie, wpływając m.in. na rządową politykę finansowania uczelni. Dlatego też ważne jest, aby jednostki opracowujące rankingi przedstawiały opinii publicznej możliwie obiektywny obraz uczelni. Powinny one gwarantować wysoką jakość swojej pracy w zakresie pozyskiwania danych, stosowanej metodyki oraz prezentacji wyników. Jakość oceny szkół wyższych w dużym stopniu zależy od wiarygodności informacji na ich temat, ale również od sposobu przetwarzania tych informacji. Uszeregowanie uczelni ze względu na liczne zbiory cech je charakteryzujących oraz dyskusyjność kryteriów nie jest procesem prostym. W związku z powyższym, w artykule zaprezentowano możliwość zastosowania metod wielowymiarowej analizy porównawczej w hierarchizacji szkół wyższych. (fragment tekstu)
EN
The article presents the possibility of using selected methods of multivariate analysis in the design of comparative ranking of universities. The set of potential diagnostic variables created by the Chapter of ranking of universities in Poland - ranking of "Perspektywy" and "Rzeczpospolita" by their informative value was verified. The classical and median coefficient of variation to analyze discriminative ability the variables were used, and the parametric method proposed by Z. Hellwig to investigate the degree of correlation of the variables was used. For the construction of university ranking one of the methods of multidimensional comparative analysis - miara Hellwiga was used. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
27--36
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Borys T., 1982. Przedmiot i podział statystyki i ekonometrii - artykuł dyskusyjny. Wiadomości Statystyczne 5, s. 9-12.
  • Gorzelak G., 1981. Statystyczna analiza porównawcza - teoria a praktyka. Wiadomości statystyczne 8, s. 16-19.
  • Handbook on Constructing Composite Indicators, OECD Publishing, 2008.
  • Hellwig Z., 1968. Zastosowanie metody taksonomicznej do typologicznego podziału krajów ze względu na poziom ich rozwoju oraz zasoby i strukturę wykwalifikowanych kadr. Przegląd Statystyczny 4, 1968, s. 307-326.
  • Hellwig Z., 1981. Wielowymiarowa analiza porównawcza i jej zastosowanie w badaniach wielowymiarowych obiektów gospodarczych. (w:) W. Welfe (red.). Metody i modele ekonomiczno-matematyczne w doskonaleniu zarządzania gospodarką socjalistyczną. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa, s. 46-68.
  • Kurkiewicz J., Pociecha J., Zając K., 1991. Metody wielowymiarowej analizy porównawczej w badaniach rozwoju demograficznego. Szkoła Główna Handlowa, Instytut Statystyki i Demografii, Monografie i Opracowania 336, Warszawa.
  • Młodak A., 2006. Analiza taksonomiczna w statystyce regionalnej. Difin, Warszawa.
  • Nazarko J., Kuźmicz A.K., Urban J., 2009. Benchmarking szansą poprawy pozycji konkurencyjnej polskich uczelni. Nauka i Szkolnictwo Wyższe 2, s. 60-72.
  • Panek T., 2009. Statystyczne metody wielowymiarowej analizy porównawczej. Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, Warszawa.
  • Strona internetowa "Perspektyw". Dokument elektroniczny, Tryb dostępu: http://www.perspektywy.pl, stan z dn. 7.09.2011 r.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171321393

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.