PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | 2 | 1
Tytuł artykułu

Break-Up and Change - When Young People with Intellectual Disabilities Move Away from Home

Autorzy
Warianty tytułu
Zakończenie relacji czy zmiana - kiedy młodzież z niepełnosprawnością umysłową opuszcza dom rodzinny
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
This study is about a group of young people with intellectual disabilities, who move away from home to a staffed housing facility. It highlights the interaction between the young people, their parents and the housing staff, both during the process of moving and in the new everyday life in the housing facility. The housing facility to which the young people move is a newly established group home. The building contains 13 apartments, twelve rental apartments and one apartment for the staff. In the building there is also an office for the staff as well as common areas, a common room with an attached kitchen, a hobby room and a laundry room. (original abstract)
Artykuł dotyczy sytuacji grupy młodych osób z niepełnosprawnością intelektualną, którzy po wyprowadzeniu się z domów rodzinnych rozpoczęli nowy etap swojego życia w hostelu dla osób z niepełnosprawnością intelektualną. Należy zaznaczyć, iż w krajach skandynawskich hostele takie są powszechnie dostępne i większość osób z niepełnosprawnością po osiągnięciu pełnoletności przeprowadza się do takich domów - w ostatnich latach zamieszkało w nich ponad 5 000 osób. Przeprowadzone badania mieszczą się więc w nurcie współczesnej polityki społecznej Szwecji, w której podkreśla się zwłaszcza idee integracji, normalizacji i zapewnienia możliwości samostanowienia osobom z niepełnosprawnością intelektualną. Hostel w którym prowadzone były badania składał się z 13 samodzielnych, jednoosobowych pokoi oraz szeregu pomieszczeń wspólnych (pralnia, pokój dzienny, kuchnia, pokój rekreacyjny). W artykule omówiono w szczególny sposób kwestię relacji pomiędzy osobami niepełnosprawnymi, personelem hostelu i rodzicami osób niepełnosprawnych. W prowadzonych badaniach szukano odpowiedzi na pytania o to, jakimi normami i prawami kieruje się młodzież mieszkająca w hostelu, jak kształtują się relacje emocjonalne i zależności międzyosobowe oraz jakie są możliwości samostanowienia mieszkających tam osób. W badaniach zastosowano metodę jakościowej analizy danych, zebranych dzięki trwającej dwa i pół roku obserwacji uczestniczącej oraz 28 wywiadach z mieszkańcami hostelu, ich rodzicami i personelem. Zebrany materiał poddano analizie i zaprezentowano w zakresie następujących zagadnień: uwarunkowania dojrzałości do nowej fazy życia i podjęcia decyzji o zmianie miejsca zamieszkania, warunki powodzenia pierwszych prób samodzielnego zamieszkania osób z niepełnosprawnością, zakres poczucia przynależności, wspólnotowości i niezależności odczuwany podczas mieszkania w hostelu, rola i zakres zadań personelu, możliwości samostanowienia, zakres zależności od personelu i warunki dobrej adaptacji osób niepełnosprawnych i ich rodziców do nowych warunków życia. W podsumowaniu autorka stwierdza, że chociaż możliwość zamieszkania w hostelu jest postrzegana jako szansa samodzielnego życia i samostanowienia dla osoby niepełnosprawnej, pomimo dobrej woli personelu i ich kompetentnej pracy, osoby z niepełnosprawnością mają zbyt mało szans na samodzielne podejmowanie decyzji o własnym życiu i realizację własnych planów. Warunkiem zmiany tej sytuacji może być zmiana relacji społecznych między personelem a mieszkańcami, które w większym stopniu powinny opierać się na zasadach stałości, wzajemności i elastyczności.(abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
2
Strony
1
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Barron K., Disability and gender. Autonomy as an indication of adulthood. Uppsala, 1997, Acta, Uppsala universitet.
  • 2. Barron K., Michailakis D., Söder M. (2000) Disabled and the welfare state. In Szebehely M. & Barron K. (ed) Welfare and care. Stockholm 2000, Fritzes offentliga publikationer.
  • 3. Becker H.S., Cases, causes, conjuctures, stories and imagery. In Ragin C.C., Becker H.S. (red) What is a case? Exploring the foundations of social inquiry. Cambridge 1995, University Press.
  • 4. Bjarnason D.S., New voices in Iceland. Parent and adult children: Joggling supports and choices in time and space. Disability & Society, 17 (3), 2002, 307-326.
  • 5. Blacher J., Transition to adulthood: Mental retardation, families, and culture. American Journal on Mental retardation, 106 (2), 2001,173-188.
  • 6. Blumer H., Symbolic Interactionsim, perspective and method. Englewood Cliffs 1969, N.J: Prentice- Hall.
  • 7. Bogdan R., Taylor S., Inside out. The social meaning of mental retardation. New York, 1994, Teachers college press.
  • 8. Cooney B.F., Exploring perspectives on transition of youth with disabilities: Voices of young adults, parents, and professionals. Mental Retardation, 40 (6), 2002, 425-435.
  • 9. Deely S., Professional ideology and learning disability: An analysis of internal conflict. Disablitity & Society, 17 (1), 2002, 19-33.
  • 10. Duvdevany I., Ben-Zur H., Ambar A., Self-determination and mental retardation: Is there an association with living arrangement and life-style satisfaction? Mental Retardation, 40 (5), 2002, 379-389.
  • 11. Goffman E., Asylums: essays on the social situation of mental patients and other inmates. Harmondsworh, 1978, Penguin.
  • 12. Goffman E., Stigma. Notes on the management of spoiled identity. Lund, 1972 Rabén & Sjögren.
  • 13. Goffman E., The presentation of self in everyday life. London, 1990, Penguin Box.
  • 14. Jordan B., Dunlap, G., Construction of Adulthood and disability. Mental Retardation. 39 (4), 2000, 286296.
  • 15. Lauer R. H., Handel W.H., Social psychology - The theory and application of symbolic interactionism. Boston 1977, Houghton Mifflin.
  • 16. Mannergren B., Independent living - ett självständigt liv. En social rörelser bland handikappade. Independent living - a independent life. A social movement among disabled people Jönköping 1993, Institutionen för undervisning, kultur och information.
  • 17. Mansell J., Elliot E., Staff members' prediction of consequences for their work in residential settings. American Journal on Mental Retardation, 106 (5), 2001, 434-447.
  • 18. Mead G.H., Mind, self and society. From the standpoint of a social behaviorist Lund 1976, Argos.
  • 19. Miles M., Huberman M., Qualitative data analysis. Thousand Oaks, Calif, 1994, Sage Publications.
  • 20. Mângârd C., Livet kan börja. En etnografisk studie om när ungdomar flyttar hemifrân. (The life can begin. An ethnographic studie about young people leaving home). Växjö1999, Växjö universitet, institutionen för samhällsvetenskap.
  • 21. Patton M.Q., Qualitative Evaluation and Research Methods. Newbury Park1990, Sage Publications.
  • 22. Raymore L.A., Barber B.L., Eccles J.S., Leaving home, attending college, partnership and parenthood: The role of life transition events in leisure pattern stability from adolescence to young adulthood. Journal of Youth and Adolescence, 30 (2), 2001, 197-223.
  • 23. Scheff T.J., Emotions, the social bond, and human reality, part/whole ana-lysis. Cambridge 1997, Cambridge University Press.
  • 24. SoU, Handikappomsorg - lägesrapport 2003. (Care of the disabled. Status report 2003) Stockholm 2004, Socialstyrelsen.
  • 25. Sprague J., Hayes J., Self-determination and empowerment: A feminist standpoint analysis of talk about disability. American Journal of Community Psychology, 28 (5), 2000, 671-695.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171321497

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.