PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2013 | z. 131 | 112--125
Tytuł artykułu

Niematerialne składniki wartości przedsiębiorstwa - charakterystyka i znaczenie

Warianty tytułu
Intangible Components of Corporate Value. Characteristics and Significance
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Uwarunkowania gospodarki opartej na wiedzy oraz przeobrażenia i zmiany zachodzące w otoczeniu konkurencyjnym przedsiębiorstw sprawiają, że funkcjonowanie i rozwój współczesnych przedsiębiorstw determinowane są przez synergiczne oddziaływanie wielu procesów i czynników. Tacy badacze, jak A. Brandenburger i B. Nalebuff podkreślają także rolę czynników zewnętrznych w budowaniu bądź obniżaniu pozycji konkurencyjnej i wartości przedsiębiorstwa. Sieć tworzenia i powstawania wartości to firma, konkurencji, klienci, dostawcy i komplementariusze (5 sił konkurencyjnych M. Portera plus komplementariusze, jako dodatkowa, licząca się, siła). Jednocześnie, powszechną akceptację zyskuje pogląd, że wzrost wartości rynkowej przedsiębiorstwa staje się najważniejszym celem w perspektywie strategicznej. Rola składników niematerialnych w budowaniu wartości rynkowej przedsiębiorstwa jest i będzie rosnąca, a liczba czynników mających wpływ na tę wartość jest dynamiczna. Stan i jakość zasobów niematerialnych decyduje w dużej mierze o całościowym potencjale rozwojowym biznesu, a także o wycenie rynkowej przedsiębiorstwa. To właśnie niematerialne składniki kapitału przedsiębiorstwa w znacznej mierze przesądzają o zajmowanej przez nie pozycji rynkowej, a także są podłożem do kreowania potencjału kapitału intelektualnego.(abstrakt autora)
EN
The article tackles the problem of a growing impact of intangible assets on the corporate growth value. Nowadays, it is the state and quality of intangible assets that decide about business growth potential as it is the intangible assets that constitute the basic construction material of key competences. And on the basis of the competence gap the corporate competitive position may be determined both in the absolute and relative dimension. The value created by the human capital in a given period through the accumulation of value, improves the corporate intangible assets such as brand, technology, relations and reputation. The article is based on the classification of intangible assets made by Grzegorz Urbanek, and on Ryszard Kłeczek's model of market assets. The author assumes (following Ryszard Kłeczek) that marketing decisions translate directly into a faster market penetration, higher price premium and also a higher market share as well as more effective brand extension, lower sales and servicing costs, better loyalty and more frequent repurchasing made by customers. Moreover, as a consequence of market results, a value is created for shareholders through acceleration of cash flows, increasing cash flows, reducing cash flow risk as well as increasing the residual value of cash flows. Thus, following Peter Doyle: if marketing managers are able to show that their activities contribute to the growth of value for shareholders, their marketing departments will obtain more respect from management boards.(original abstract)
Słowa kluczowe
Rocznik
Numer
Strony
112--125
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Brandenburger A., Nalebuff B., Co-opetition, Doubleday, New York, 1997.
  • Dierickx I., Cool K., Asset Stock Accumulation and Sustainability of Competitive Advantage, "Management Science" December 1989, vol. 35 no 12, http://business.illinois.edu/josephm/BA545_Fall%202011/S10/Dierickx%20and%20Cool%20 %281989%29.pdf. [dostęp 20.03.2013].
  • Gordon I.H., Relacje z klientem. Marketing partnerski, PWE, Warszawa 2001.
  • Górska-Warsewicz H., Marka w strategiach rozwoju przedsiębiorstw sektora spożywczego, w: Marketing w strategiach rozwoju sektora rolno-spożywczego, red. M. Adamowicz, Wydawnictwo SGGW, Warszawa 2003.
  • Gummersson E., Total relationship marketing, wyd. 3, Butterworth-Heinemann, Oxford 2008.
  • Hamel G., Prahalad C.K., The Core Competencies of the Corporation, "Harvard Business Review", May-June 1990, s. 79-91.
  • Keller K.L., Strategiczne zarządzanie marką, wyd. 3, tłum. H. Bruzi, M. Adamczyk-Żylińska, M. Miśkiewicz, Wolters Kluwer Polska, Warszawa 2011.
  • Kerin R., Sethuraman R., Exploring the Brand Value - Shareholder Value Nexus for Consumer Goods Companies, "Journal of the Academy of Marketing Science" 1998, vol. 26, no. 4, s. 260-273.
  • Kłeczek R., Marketing i wartość: Metodologiczne aspekty badania skuteczności dzia- łań marketingowych, Uniwersytet Ekonomiczny, Wrocław 2012.
  • Kumar V., Zarządzanie wartością klienta, Wydawnictwa Profesjonalne PWN, Warszawa 2010.
  • Lev B., Niematerialne aktywa: niedoceniana broń w walce z konkurencją, "Harvard Business Review Polska", wrzesień 2007, s. 89.
  • Liljander V., Roos I., Customer - relationship levels - from spurious to true relationships, "Journal of services marketing" 2002, vol. 16, no. 7, s. 595-596.
  • Madden T., Fehle F., Fournier S., Brands Matter: An Emperical Demonstration of the Creation of Shareholder Value through Branding, "Journal of the Academy of Marketing Science" 2006, vol. 34, no. 2, s. 224-235.
  • Marketing. Koncepcje, badania, zarządzanie, red. L. Żabiński, Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego, Katowice 2002.
  • Mitręga M., Marketing relacji - teoria i praktyka, wyd. I, CeDeWu.pl, Warszawa 2005.
  • Najcenniejsze marki świata 2012 - Millward Brown, w: 2012 BrandZ Top 100, Millward Brown, Warszawa, 22.05.2012, www.millwardbrown.com/Libraries/ [dostęp 13.02.2013].
  • Urbanek G., Kompetencje a wartość przedsiębiorstwa: Zasoby niematerialne w nowej gospodarce, Wolters Kluwer, Warszawa 2011.
  • Urbanek G., Marka a wartość dla akcjonariuszy w okresie kryzysu finansowego 2008- 2009, "Problemy zarządzania" 2011, nr 1.
  • Urbanek G., Wycena aktywów niematerialnych przedsiębiorstwa, PWE. Warszawa 2008.
  • Ustawa o rachunkowości z dnia 29.09.1994.
  • Zarządzanie marką, red. G. Urbanek, E. Kosińska, PWE, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171321587

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.