PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2008 | 2 | 1
Tytuł artykułu

My i oni - stereotypy społeczne w definiowaniu osób upośledzonych umysłowo

Warianty tytułu
We and They - Social Stereotypes and Mentally-Handicapped People by the Definition
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Stereotyp oznacza uproszczone, niepoddające się weryfikacji spostrzeganie rzeczywistości. Stereotypy dotyczące osób upośledzonych dotyczą często przekonania o ich agresywności, nieprzewidywalności, braku odpowiedzialności, chorobie psychicznej. Ograniczenie negatywnych stereotypów dotyczących osób upośledzonych umysłowo wiąże się nierozerwalnie z poprawą egzystencji tych osób. Bardziej niż upośledzenie stygmatyzacja społeczna zamyka drogę osobom upośledzonym umysłowo do społecznej integracji.(abstrakt oryginalny)
EN
Stereotypes are fixed impressions, preconceived and exaggerated ideas about particular social groups; overgeneralizations that do not represent all, or perhaps even most individuals within a group. Stereotypes are mostly learned at a young age, and they remain unchallenged, untested and confused with reality. There are many stereotypes of mentally handicapped. Most obviously is the thought that they are aggressive, unpredictable, irresponsible and mentally ill. The reason being that we should reverse negative stereotypes, is a life improvement for those people. Even more than being disabled, the social censure circumscribes the integration opportunities for mentally handi-capped. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Tom
2
Strony
1
Opis fizyczny
Twórcy
Bibliografia
  • 1. Aronson E., Wilson T.W., Akert R.M. (red.), Psychologia społeczna, Zysk i S-ka, Poznań 1997.
  • 2. Bieganowska A., Model niepełnosprawności w mediach a postawy wobec osób niepełnosprawnych, w: "Szkoła Specjalna" nr 5, 2005.
  • 3. Chlewiński Z., (red.), Stereotypy i uprzedzenia, Warszawa 1992.
  • 4. Dykcik W., (red.), Pedagogika specjalna, Wyd. UAM, Poznań 1997.
  • 5. Encyklopedia socjologii, T.III, Oficyna Naukowa, Warszawa 2000.
  • 6. Gustavsson A., Zakrzewska-Manterys E., (red.), Upośledzenie w społecznym zwierciadle, Żak, Warszawa 1997.
  • 7. Korzon A., Mity i stereotypy myślowe o niepełnosprawnych intelektualnie w środowisku społecznym, w: Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną, (red.) Janiszewska-Nieścioruk Z., Impuls, Kraków 2004.
  • 8. Kowalik S., Upośledzenie umysłowe. Teoria i praktyka rewalidacji, Warszawa 1989.
  • 9. Krause A., Globalizacja-indywidualizm-uniformacja. Niepełnosprawność w procesie społecznego przemieszczania się, w: Konteksty pedagogiki specjalnej, (red.) Żółkowska T., T.II, Szczecin 2007.
  • 10. Kurcz I., Zmienność i nieuchronność stereotypów. Studium na temat roli stereotypów w reprezentacji umysłowej świata społecznego, Warszawa 1994.
  • 11. Larkowa H., Postawy społeczne wobec osób z odchyleniami od normy, w: Pedagogika rewalidacyjna, (red.) Hulek A., PWN, Warszawa 1980.
  • 12. Macrae C.N., Stangor Ch., Hewstone M., Stereotypy i uprzedzenia. Najnowsze ujęcie, Gdańsk 1999.
  • 13. Malina A., Postawy uczniów pełnosprawnych i ich rodziców wobec zagadnień integracji, w: Wybrane zagadnienia rewalidacji osób niepełnosprawnych, (red.) Grochmal-Bach B., Żarow-Nitoń A., WAM, Kraków 2003.
  • 14. Nowak S., (red.), Teorie postaw, Warszawa 1973.
  • 15. Ostrowska A., Niepełnosprawni w społeczeństwie, PAN, Warszawa 1994.
  • 16. Sadowska S., Ku orientacji zorientowanej na zmianę społecznego obrazu osób niepełnosprawnych, Akapit, Toruń 2005.
  • 17. Soder M., The Labell Approach Revisited, w: "European Journal of Special Education Needs", nr 4 1989.
  • 18. Strelau J., (red.), Psychologia T.III, GWP, Gdańsk 2000.
  • 19. Weigl B., Stereotypy i uprzedzenia, w: Psychologia T.3, (red.) Strelau, Gdańsk 2002.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171321887

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.