PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | Wybrane aspekty zarządzania organizacjami | 55--69
Tytuł artykułu

Otwartość w procesie komunikowania się ludzi w organizacjach

Autorzy
Warianty tytułu
Oppenness in the Communication Process whitin an Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Otwartość komunikacyjna, asertywność, skłonność do zaufania drugiemu człowiekowi z początku był przedmiotem badań psychologicznych, aby pomóc ludziom z natury uległym, niepotrafiącym odnaleźć się w ich środowisku czy też mających kłopoty natury uzależnieniowej. Ukierunkowanie tych badań na płaszczyznę sprawnej komunikacji ludzi z otoczeniem zaowocowało wzrostem zainteresowania badaczy tą problematyką w obrębie innych dziedzin działalności człowieka. Szczególną przydatność w tym względzie osiągnięto w teorii oraz praktyce współczesnego zarządzania, charakteryzującym się między innymi wzmożonym zapotrzebowaniem na sprawną, otwartą, szybką, precyzyjną komunikację. Jest ona wymagana przez specyfikę otoczenia, w którym przyszło funkcjonować wspólczesnym przedsiębiorstwom coraz częściej przyjmującym formę organizacji uczących się. Opracowanie podejmuje problematykę wpływu otwartości oraz nierozłącznie powiązanych z nią asertywności oraz zaufania na jakość szeroko rozumianego procesu komunikowania się ludzi w organizacji. (fragment tekstu)
EN
The paper presents the influence openness, assertiveness and trust exert upon the quality of the quality defined communication process in organizations. Interpersonal communications capabilities seldom are inborn individual features - more frequently they are acquired by means of life experience and training. Hence, it seems rational to include assertiveness or sensitivity training into curricula on internal communication method and techniques. That should bring positive and measurable benefits to the organization. (original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
autor
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Costigan R. D., liter S. S., Berman J. J., A Multi-Dimensional Study of Trust in Organizations, "Journal of Managerial Issues" 1998, vol. 10, no. 3.
  • Dobińska B., Psychologiczne aspekty komunikowania w organizacji w sytuacji wprowadzania zmian, w: Psychologia komunikowania się, T. Rzepa (red.), Szczecin 2001.
  • Eiring H. L., Dynamie Office Politics: Powering Up for Program Success!, "Information Management Journal" 1999, vol. 33, no. 1.
  • Griffin E., Podstawy komunikacji społecznej, Gdańsk 2003.
  • Handy Ch., Trust and the Virtual Organization, "Harvard Business Review", May 1995.
  • http://www.arche.krakow.pl.
  • Johnson D. W., Podaj dłoń, Warszawa 1992.
  • Liedtka J., Linking Competitive Advantage with Communities of Practice, "Journal of Management Inquiry" 1999, no. 1.
  • Król-Fijewska M., Fijewski R, Asertywność menedżera, Warszawa 2000.
  • Mikuła B., W kierunku organizacji inteligentnych, Kraków 2001.
  • Mullins M. J., Management and Organizational Bahavior, London 1987.
  • Palka J., Potocki A., Metody grupowego transferu i tworzenia wiedzy w organizacji, "Problemy jakości" 2003, nr 4.
  • Potocki A., Winkler R., Żbikowska A., Techniki komunikacji w organizacjach gospodarczych, Warszawa 2003.
  • Rees S., Graham R. S., Bądź sobą. Trening asertywności, Warszawa 2002.
  • Stankiewicz J., Komunikowanie się w organizacji, Wrocław 1999.
  • Urquhart J., Tightrope of Trust, "Executive Excellence" 2003, vol. 20, no. 9.
  • Wenger E., Snyder W. M., Communities of practice: The organizational frontier, "Harvard Business Review" 2000, nr 1.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322333

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.