Czasopismo
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Building the Relations with the Surroundings Institutions as Organizational Competence
Języki publikacji
Abstrakty
Każde przedsiębiorstwo jest uzależnione od otoczenia, które legitymizuje jego działalność oraz umożliwia funkcjonowanie dzięki dostarczaniu niezbędnych zasobów. Podtrzymywanie kontaktów z różnorodnymi grupami otoczenia jest więc niezbędnym elementem działalności każdej organizacji. Proces budowania i podtrzymywania relacji z otoczeniem można analizować z punktu widzenia kompetencji przedsiębiorstwa. Proces ten nazwano kompetencja architektoniczna i określono jako "kompetencję do..." Celem artykułu jest wykazanie zasadności takiego podejścia w kontekście niezbędności do funkcjonowania przedsiębiorstwa uczestnictwa w skomplikowanej sieci powiązań z różnorodnymi grupami interesu (stakeholders). (abstrakt oryginalny)
The process of building and maintaining the relations with the surroundings can be analyzed from the company's competence point of view. Such a process has been called the architectural competence and characterized as "the competence for..." This paper attempts to justify the necessity of conscious shaping of abilities as far as the building of relations is concerned, as they are essential to the efficient and effective performance of the organization in the complicated network of connections with variety of business groups (stakeholders). (original abstract)
Rocznik
Tom
Strony
143--155
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
- Allaire Y., Firsirotu M. E., Myślenie strategiczne, WN PWN, Warszawa 2000.
- Ansoff H., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa, 1985, s. 58.
- Berman S., Jones T., Wick A. C., Convergent Stakeholders Theory, "Academy of Management Review" 1999, No 24, 2, s. 206
- Bratnicki M., Kompetencje przedsiębiorstwa. Od określania kompetencji do zbudowania strategii, Placet, Warszawa 2000.
- Czupiał J., Czynniki zrównoważonego rozwoju przedsiębiorstwa a jego umiędzynarodowienie, [w:] Wspólna Europa. Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw a relacje z interesariusza-mi, pod red. H. Brdulak, T. Gołębiowskiego, SGH, Warszawa 2005, s. 416.
- Głuszek E., Zarządzanie zasobami niematerialnymi przedsiębiorstwa, Wyd. Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, Wrocław 2004, s. 191.
- Kay J., Podstawy sukcesu firmy, PWE, Warszawa 1996, s. 98.
- Koźmiński A. K., Zarządzanie w warunkach niepewności, WN PWN, Warszawa 2004, s. 40.
- Krawiec F., Krawiec S., Koncepcja marketingu w firmie relacji, [w:] Wspólna Europa. Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw a relacje z interesariuszami, pod red. H. Brdulak, T. Gołębiowskiego, SGH, Warszawa 2005, s.504
- Obłój K., Strategia organizacji, PWE, Warszawa 1998, s. 111.
- Paliwoda-Matiolańska A., Teoria interesariuszy w zarządzaniu współczesnym przedsiębiorstwem, [w:] Wspólna Europa. Zrównoważony rozwój przedsiębiorstw..., s. 241
- Prahalad C. K., Ramaswamy V., Przyszłość konkurencji, PWE, Warszawa 2005,
- Walczak-Duraj D., Społeczne uwarunkowania funkcjonowania przedsiębiorstw w warunkach globalizacji i Nowej Ekonomii, [w:] Przedsiębiorstwo na przełomie wieków. Zarządzanie. Restrukturyzacja. Rozwój, pod red. M. Sierpińskiej, A. Jaki, ABRYKS, Kraków 2006,s. 543.
- ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322547