PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | Wybrane aspekty zarządzania organizacjami | 121--140
Tytuł artykułu

Alians strategiczny w teorii zarządzania

Warianty tytułu
Strategic Alliance in Management Theory
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Strategia aliansu stała się obecnie jedną z najczęściej wykorzystywanych przez organizacje opcji rozwojowych przedsiębiorstwa. Stanowi to konsekwencję licznych zmian czynników determinujących zewnętrzne uwarunkowania prowadzenia działalności gospodarczej we współczesnym biznesie, a mających swe podłoże w makrootoczeniu i otoczeniu sektorowym firmy. (fragment tekstu)
EN
In the article, strategic alliance as the most profitable contemporary's development option, is presented. Therefore the review of definitions is made, with taking into consideration the special division into wide and narrow approach. As the consequence author's own definition's proposal is suggested. Then main theoretical trends that explain alliance formation process are outlined. The special attention is paid to Williamson's Transaction Costs Theory. (original abstract)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna w Krakowie
Bibliografia
  • Arrow K. J., Essays in the Theory of Risk-Bearing, Chicago 1969.
  • Chesbrough H. W., Teece D. J., When is Virtual Virtuous? Organizing for Innovation, w: Harvard Business Review on Strategic Alliances, Boston 2002.
  • Chwistecka-Dudek H., Sroka W., Alianse strategiczne. Problemy teorii i dylematy praktyki, Kraków 2000.
  • Chwistecka-Dudek H., Strategie dywersyfikacji przedsiębiorstw, Katowice 1993.
  • Contractor F., Blake D. H., Contractual and Cooperative Forms of International Business: Their Role in the Theory of the Multinational Firm, New Brunswick 1988.
  • Cygler J., Alianse strategiczne, Warszawa 2002.
  • Dietrich M., Transaction Cost Economics and Beyond. Towards a New Economics of the Firm, London-New York 1994.
  • Drewniak R., Miejsce i znaczenie strategii aliansu wobec innych form budowania podstaw konkurencyjności przedsiębiorstw, "Przegląd Organizacji" 2001, nr 7-8.
  • Dyer J. H., Effective Interfirm Collaboration: How Firms Minimize Transaction Costs and Maximize Transaction Value, "Strategic Management Journal" 1997, nr 18/7.
  • Faulkner D., Bowman C, Strategie konkurencji, Warszawa 1996.
  • Garrette B., Dussauge P., Strategie aliansów na rynku, Warszawa 1996.
  • Strategor, Zarzqdzanie firmq. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, Warszawa 1995.
  • Gomes-Casseres B., The Alliance Revolution. The New Shape of Business Rivalry, Cambridge 1996.
  • Gulati R., Alliances and Networks, "Strategic Management Journal" 1998, nr 19/4.
  • Harbison J. R., Pekar P. Jr., Smart Alliances. A Practical Guide to Repeatable Success, San Francisco 1998.
  • Hennart J-F., A Transaction Costs Theory of Equity Joint Ventures, "Strategic Management Journal" 1988, nr 9/4.
  • Hung C. L., Strategic Business Alliances between Canada and the Newly Industrialized Countries of Pacific Asia, "Management International Review" 1992, nr 32/4.
  • Kale P., Dyer J. H., Singh H., Alliance Capability, Stock Market Response, and Long-Term Alliance Success: The Role of the Alliance Function, "Strategic Management Journal" 2002, nr 23/8.
  • Kopaliński W., Słownik wyrazów obcych i obcojęzycznych, Warszawa 2000.
  • Kuglin F. A., Hook J., Building, Leading and Managing Strategic Alliances. How to Work Effectively and Profitably with Partner Companies, New York 2002.
  • Lendrum T., The Strategie Partnering Handbook. The Practitioners' Guide to Partnerships and Alliances, Sydney 2000.
  • Lubritz S., Internationale strategische Allianzen mittelständischer Unternehmen, Frankfurt am Main 1998.
  • Lutz V., Horizontale strategische Allianzen, Steuer und Wirtschaftsverlag, Hamburg 1993.
  • Lynch R. P., Business Alliances Guide. The Hidden Competitive Weapon, New York 1993.
  • McCutchen W. W. Jr., Swamidass P. M., Teng B-S., R&D Risk-Taking in Strategie Alliances: New Explanations for R&D Alliances in the Biopharmaceutical Industry, "Journal of International Business - Management International Review" 2004, nr 1.
  • Parise S., Sasson L., Leveraging knowledge management across strategic alliances, "IVEY Business Journal" 2002 March/April.
  • Penc-Pietrzak I., Alianse strategiczne przedsiębiorstw: forma współpracy czy rywalizacji?, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstwa" 1998, nr 10.
  • Porter M. E., Fuller M. B., Coalitions and Global Strategy, w: Competition in Global Industries, M. E. Porter (ed.), Boston 1986.
  • Romanowska M., Alianse strategiczne przedsiębiorstw, Warszawa 1997.
  • Rue L. W., Holland P. G., Strategie Management: Concepts and Experiences, London 1986.
  • Rumer K., Internationale Kooperationen und Joint Ventures, Wiesbaden 1994.
  • Schwamborn S., Strategische Allianzen im internationalen Marketing, Wiesbaden 1994.
  • Segil L., Strategische Allianzen. Systematische Planung und Durchführung von Unternehmensallianzen, St.Gallen-Zürich 1998.
  • Simon H. A., Administrative Behavior, New York 1961.
  • Sudarsanam S., Fuzje i przejęcia, Warszawa 1998.
  • Sulejewicz A., Partnerstwo strategiczne: modelowanie współpracy przedsiębiorstw, Warszawa 1997.
  • Williamson O. E., Ekonomiczne instytucje kapitalizmu. Firmy, rynki, relacje kontraktowe, Warszawa 1998.
  • Yoshino M., Rangan U. S., Strategie Alliances. An Entrepreneurial Approach to Globalization, Boston 1995.
  • Zembura R., Alians strategiczny - dyskusja pojęcia w świetle literatury przedmiotu, "Przegląd Organizacji" 2002, nr 1.
  • Żorska A., Ku globalizacji? Przemiany w korporacjach transnarodowych i w gospodarce światowej, Warszawa 2002.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322549

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.