PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | 2 | nr 356 | 8--18
Tytuł artykułu

Społeczne i kulturowe aspekty sukcesu przedsiębiorstw - społeczna efektywność organizacji

Warianty tytułu
Social and Cultural Aspects of Enterprise's Success - Corporate Social Performance
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We wszelkich dyskusjach i badaniach dotyczących sukcesu przedsiębiorstwa kluczowe jest określenie tego, co można uznać za sukces. Kryteria oceny efektywności przedsiębiorstw (będące podstawą definiowania sukcesu) zmieniają się w czasie, są również w silnym stopniu uwarunkowane przez czynniki otoczenia społeczno-kulturowego. W artykule opisano potrzebę szerszego, wielowymiarowego spojrzenia na efektywność przedsiębiorstw, uwzględniającego godzenie sprzeczności między różnymi kategoriami sukcesu, wpływ interesariuszy, a także wymiary efektywności, takie jak efektywność społeczna oraz dobrostan psychologiczny pracowników.(abstrakt oryginalny)
EN
In every discussion and research project concerning the organizational success it is crucial to define what success really is. The criteria of assessing enterprise's performance (which also define success) change over time, and also are strongly determined by factors of socio-cultural environment. In the paper I describe the need to look at corporate performance in broader and multi-dimensional way that takes into consideration the reconciliation of contradictions between different categories of success, the influence of stakeholders and the dimensions of performance such as corporate social responsibility and employees' psychological well-being.(original abstract)
Rocznik
Tom
2
Numer
Strony
8--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Chan A.W.H., Cheung H.Y., Cultural dimensions, ethical sensitivity, and corporate governance, "Journal of Business Ethics" 2012, vol. 110, s. 45-59.
  • Chaterji A.K., Levine D.I., Toffel M.W., How well do social ratings actually measure corporate social responsibility?, "Journal of Economics & Management Strategy" 2009, vol. 18(1), s. 125-169.
  • Chen Ch.-M., Delmas M., Measuring corporate social performance: An efficiency perspective, "Production and Operations Management" 2011, vol. 20(6), s. 789-804.
  • Clarkson M.B.E., A stakeholder framework for analyzing and evaluating corporate social performance, "Academy of Management Review" 1995, vol. 20(1), s. 92-117.
  • Collins J.C., Good to great: Why some companies make the leap... and others don't, Harper Business, New York 2001.
  • Collins J.C., Porras J.I., Built to last. Successful habits of visionary companies, Harper Business, New York 1994.
  • Cyfert Sz., Granice organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Poznań 2012.
  • Cyfert Sz., Krzakiewicz K., Nauka o organizacji, TNOiK, Poznań 2009.
  • Czakon W., Sieci w zarządzaniu strategicznym, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
  • Donaldson T., Preston L.E., The stakeholder theory of corporation: Concepts, evidence and implications, "Academy of Management Review" 1995, vol. 20(1), s. 65-91.
  • Graves S., Waddock S., Institutional owners and corporate social performance, "Academy of Management Journal" 1994, vol. 37(4), s. 1034-1046.
  • Hillman A.J., Keim G.D., Shareholder value, stakeholder management, and social issues: What's the bottom line?, "Strategic Management Journal" 2001, vol. 22(2), s. 125-139.
  • Hirsch P.M., Levin D.Z., Umbrella advocates versus validity police: A life-cycle model, "Organization Science" 1999, vol. 10(2), s. 212.
  • Ho F.N., Wang H.M.D., Vitell S.J., A global analysis of corporate social performance: The effects of cultural and geographical environments, "Journal of Business Ethics" 2012, vol. 110, s. 423-433.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., The balanced scorecard: Translating strategy into action, Harvard Business School Press, Cambridge 1996.
  • Lichtarski J., Cele stakeholders a cele przedsiębiorstwa, [w:] K. Jaremczuk (red.), Kategoria wartości a cele przedsiębiorstwa, Oficyna Wydawnicza Politechniki Rzeszowskiej, Rzeszów 1999.
  • March J.G., Exploration and exploitation in organizational learning, "Organization Science" 1991, vol. 2(2), s. 71-87.
  • March J.G., Sutton R.I., Organizational performance as a dependent variable, "Organization Science" 1997, vol. 8, s. 698-706.
  • MSCI, 2012. http://www.msci.com/products/indices/esg/esg_research_methodology.html [dostęp: 04.07.2013].
  • Parra-Luna F. (red.), The performance of social systems. Perspectives and problems, Kluwer Academic/ Plenum Publishers, New York 2000.
  • Peters T.J., Waterman R.H., In search of excellence: Lessons from America's best-run companies, Harper & Row, New York 1982.
  • Ringov D., Zollo M., The impact of national culture on corporate social performance, "Corporate Governance: The International Journal of Effective Board Performance" 2007, vol. 7(4), s. 476-485.
  • Romanowska M. (red.), Efektywny nadzór korporacyjny, Warszawa, PWE 2002.
  • Ruf B.M., Muralidhar K., Paul K., The development of a systematic, aggregate measure of corporate social performance, "Journal of Management" 1998, vol. 24(1), s. 119-133.
  • Sirmon D.G., Hitt M.A., Managing resources: Linking unique resources, management and wealth creation in family firms, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2003, vol. 27(4), s. 339-358.
  • Srivastava S.K., Green supply-chain management: A state-of-the-art literature review, "International Journal of Management Reviews" 2007, vol. 9(1), s. 53-80.
  • Turban D., Greening D., Corporate social performance and organizational attractiveness to prospective employees, "Academy of Management Journal" 1996, vol. 40(3), s. 658-672.
  • Vandermerwe S., Oliff M.D., Customers drive corporations green, "Long Range Planning" 1990 23(6), s. 3-9.
  • Wang J., Verma A., Explaining organizational responsiveness to work-life balance issues: The role of business strategy and high-performance work systems, "Human Resource Management" 2012, vol. 51(3), s. 407-432.
  • Werther W.B., Chandler D., Strategic corporate social responsibility: Stakeholders in global environment, Sage Publications, Thousand Oaks 2011.
  • Wood D.J., Corporate social performance revisited, "Academy of Management Review" 1991, vol. 16(4), s. 691-718.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322587

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.