PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2005 | Wybrane aspekty zarządzania organizacjami | 163--184
Tytuł artykułu

Menedżer a system zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie

Autorzy
Warianty tytułu
The manager and the Knowledge Management System in the Company
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W części wprowadzającej artykułu scharakteryzowano proces zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie oraz z towarzyszącymi mu subprocesami oraz prezentowanymi w literaturze ujęciami. Następnie przedstawiono determinanty sukcesu wprowadzenia systemu zarządzania wiedzą oraz mechanizmy, które występują podczas jego wdrażania. (fragment tekstu)
EN
Basing on the research carried out in Poland we can assume that Polish companies even though they realize the need of knowledge management initiatives, do not take up any system solutions towards that and are not using any tools or procedures to introduce such a system. Trying to face the needs of organizations which aim to succeed in the new economy, which is characterized by the intellectual capital, the author of the article describes the knowledge management process and afterwards presents the conditions of implementing the knowledge management system in the company. Separate paragraph describes the role of managers in implementing the knowledge management system and problems that they can face while process is being implemented. The article aims to show that without the support and understanding of Polish management staff the need of implementing the knowledge management system and relevant infrastructure (of knowledge management system), the competitive position of Polish companies may be in serious danger in the future. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Akademia Ekonomiczna w Poznaniu
Bibliografia
  • Błaszczuk A., Brdulak J. J., Guzik M., Pawluczuk A., Zarządzanie wiedzą w polskich przedsiębiorstwach, Warszawa 2004.
  • Bukovitz W. R, Williams, The Knowledge Management Fieldbook, London 1999.
  • Davis S. M., Managing Corporate Culture, Cambridge 1984.
  • Drucker P. F., Społeczeństwo pokapitalistyczne, Warszawa 1999.
  • Grudzewski W. M., Hejduk I. K., Zarządzanie wiedzą w przedsiębiorstwach, Warszawa 2004.
  • Hackett B.(red.), Beyond Knowledge Management: New Ways to Work and Learn, The Conference Board Research Report 1262-00-RR 2000.
  • Hansen M. T, Nohria N., Tierney T., What's your strategy for managing knowledge?, "Harvard Business Review" March-April 1999.
  • Katzenbach J. R., Smith D. K., Siła zespołów: Wpływ pracy zespołowej na efektywność organizacji, Kraków 2001.
  • Kilmann R. H., T. Y. Covin and Associates, Corporate Transformation Revitalizing Organizations for a Competitive World, San Francisco 1988.
  • KPMG Consulting, Knowledge Management. Research Report, 2000.
  • Mikuła B., Ludzie organizacji uczących się, "Zeszyty naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" 2004, nr 647.
  • Mikuła B., Procesy organizacyjnego uczenia, "Przegląd Organizacji" 2000, nr 12.
  • Mikuła B., Strategie zarządzania wiedzą, w: Future 2002. Zarządzanie przyszłością przedsiębiorstwa, E. Skrzypek (red.), Lublin 2002.
  • Mikuła B., Ziębicki B., Wybrane aspekty tworzenia organizacji uczącej się, "Zeszyty naukowe Akademii Ekonomicznej w Krakowie" 2004, nr 647.
  • Morawski M., Problematyka zarządzania pracownikami wiedzy, "Przegląd Organizacji" 2003, nr 1.
  • Nonaka I., Takeuchi H., Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne, Warszawa 2000.
  • Olszak C. M., Systemy informatyczne w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie, "Organizacja i Kierowanie" 2001, nr 4.
  • Olszak C. M., Zarys metodologii multimedialnych systemów wspomagania decyzji w zarządzaniu, Katowice 2000.
  • Piasny B., Zarządzanie wiedzą w organizacjach gospodarczych, "Ekonomika i Organizacja Przedsiębiorstw" 2001, nr 10.
  • Penc J., Leksykon biznesu, Warszawa 1997.
  • Probst G., Raub S., Romhardt K., Zarządzanie wiedzą w organizacji, Kraków 2002.
  • Robins S. P, Zasady zachowania w organizacji, Warszawa 2001.
  • Ruggles R., The State of the Notion: Knowledge Management in Practice, "California Management Review" 1998, vol. 40, no. 3.
  • Santosus M., Surmacz J., TheABCs of knowledge management, "CIO Magazine" 23 May 2001.
  • Sarvary M., Knowledge management and competition in the consulting industry, "California Management Review", 1999, vol. 42, no. 2.
  • Slater S. E., Narver J. C., Market Orientation and the Learning Organization, "Journal of Marketing" 1995, vol. 59.
  • Sroka H., Systemy ekspertowe. Komputerowe wspomaganie decyzji w zarządzaniu i finansach, Katowice 1994.
  • Staniewski M., Zarządzanie wiedzą: od koncepcji do praktyki działania, "Organizacja i Kierowanie" 2002, nr 3.
  • Walczak M., O wynikach niektórych badań nad zarządzaniem wiedzą w przedsiębiorstwach, "Organizacja i Kierowanie" 2001, nr 2.
  • Wawrzyniak B., Zarządzanie wiedzą, "Personel i Zarządzanie" 2000, nr 22; Zarządzanie XXI wieku, "INFOR" 2000, nr 2.
  • Wigg K. M., Knowledge management. The central management focus for intelligent - acting organizations, Arlington 1995.
  • Wildemann H., Die Produktklinik-eine Keimzelle fur Lernprozesse, "Harvard Business Manager" 1996, nr 1.
  • Zaliwski A., Korporacyjne bazy wiedzy, Warszawa 2000.
  • Zarębska A., Kultura przedsiębiorstwa w procesie zmian organizacyjnych, "Przegląd Organizacji" 2002, nr 6.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171322741

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.