PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 1A | 65--74
Tytuł artykułu

Ponowne spojrzenie na kapitał społeczny organizacji

Warianty tytułu
Organizational social capital revisited
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Koncepcja kapitału społecznego, oparta na relacjach i zaufaniu w sieci, choć wywodzi się z socjologii i jest obecna w teoriach struktur społecznych, to znalazła istotne miejsce w naukach o zarządzaniu. Kapitał społeczny, traktowany jako zasób strategiczny współtworzący unikalne zdolności organizacyjne, odgrywa istotną rolę w organizacjach, przekładając się na efektywność i przewagę konkurencyjną. Ostatnio w literaturze przedmiotu wskazuje się na potrzebę uznania kapitału społecznego w procesie przywództwa strategicznego w celu ożywiania twórczości w organizacjach i wzmocnienia jej. Niniejszy artykuł przedstawia syntetycznie niektóre z najważniejszych konceptualizacji i operacjonalizacji kapitału społecznego, wskazując też na najnowsze rozumienie tego konstruktu, jako zasobu wykorzystywanego w budowaniu twórczej strategii. (abstrakt oryginalny)
EN
The concept of social capital, based on ties in networks and trust, derives from social sciences and is embedded in theories of social structure. However, social capital is well-present in the strategic management literature as well. Treated as valuable, rare, hard-to-imitate and hard-to-substitute resource that - bundled with other resources - can create unique organizational capability, social capital influences effectiveness and competitive advantage. Recently, the construct of social capital has been used to promote strategic leadership, one of the dimensions of creative strategy. This paper synthesizes some of the most important conceptualizations of social capital, as well as offers recent research results, indicating some relations between social capital as a dimension of strategic leadership, and performance(original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
65--74
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach
Bibliografia
  • Coleman J., Social Capital in the Creation of Human Capital, "American Journal of Sociology" 1988, Vol. 94, Supplement: Organizations and Institutions: Sociological and Economic Approaches to the Analysis of Social Structure, pp. S95-S120
  • Bourdieu P., The forms of capital, [w:] Richardson J., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Greenwood, New York 1986, pp. 241-258
  • Portes A., Social Capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology, "Annual Review of Sociology" 1998, No. 24, pp. 1-24.
  • Putnam R.D., Bowling Alone: America's Declining Social Capital, "Journal of Democracy" 1995, No. 6 (1), pp. 65-78.
  • Fukuyama F., Zaufanie. Kapitał społeczny a droga do dobrobytu, PWN Warszawa - Wrocław 1997
  • Nahapiet J., Ghoshal S., Social Capital, Intellectual Capital and the Organizational Advantage, "Academy of Management Review" 1998, No. 23 (2), pp. 242-266
  • Bratnicki M., Strużyna J. (red.), Kapitał intelektualny organizacji, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Katowicach, Katowice 2001
  • Strużyna J., Dyduch W., Zarys metody budowania kapitału całkowitego firmy, "Zarządzanie zasobami ludzkimi" 2002, nr 5, s. 11-26
  • Dyduch W., Składniki i wymiary kapitału społecznego organizacji, "Organizacja i kierowanie" 2004, nr 1, s. 47-59.
  • Czakon W., Lizak D., The social capital of a firm: are we focusing on the right facet?, "Argumenta Oeconomica" 2013, No. 2, Vol. 31, pp. 1-19.
  • Bratnicka K., Kultura organizacyjna i twórczość w przedsiębiorczych organizacjach - model koncepcyjny, "Przegląd Organizacji" 2010, nr 11, s. 3-5.
  • Dyduch W., Twórcza strategia organizacji, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, Katowice 2013.
  • Barney J.B., Firm resources and sustained competitive advantage, "Journal of Management" 1991, Vol. 17 (1), pp. 99-120
  • Bolino M.C., Turnley W.H., Bloodgood J.M., Citizenship Behavior and the Creation of Social Capital in Organizations, "Academy of Management Review" 2002, No. 27 (4), pp. 505-522.
  • Leana C.R., Van Burren H.J., Organizational Social Capital and Employment Practices, "Academy of Management Review" 1999, No. 24 (3), pp. 538-555.
  • Krebs V., Social Capital: The Key to Success for the 21st Century Organization, "IHRM Journal" 2008, No. 12 (5), pp. 38-42.
  • Cohen D., Prusak L., In Good Company: How Social Capital Makes Organizations Work, "Harvard Business School Press" 2001.
  • Chiu Ch., Hsu M., Wang E., Understanding Knowledge Sharing in Virtual Communities: An Integration of Social Capital and Social Cognitive Theories, "Decision Support Systems" 2006, No. 42 (3), pp. 1872-1888.
  • Inkpen A.C., Tsang W.K., Social capital, networks, and Knowledge Transfer, "Academy of Management Review" 2005, No. 30 (1), pp. 146-165.
  • Adler P.S., Kwon S., Social Capital: Prospects for a New Concept, "Academy of Management Review" 2002, No. 27 (1), pp. 17-40.
  • De Carolis D.M., Saparito P., Social Capital, Cognition, and Entrepreneurial Opportunities: A Theoretical Framework, "Entrepreneurship Theory and Practice" 2006, No. 30 (1), pp. 41-56.
  • Baker W., Dutton J.E., Enabling positive social capital in organizations, [in:] J. Dutton, B.R. Ragins (eds.), Exploring positive relationships at work: Building a Theoretical and research foundations, Lawrence Erlbaum, Mahwah, New York 2007, pp. 73-90.
  • Lin N., Building a Network Theory of Social Capital, [in:] Lin N., Cook K.S., Burt R.S., (eds.), Social Capital: Theory and Research (Sociology and Economics), Aldine de Gruyter, Berlin-Hawthorne 2001
  • Bilton C., Cummings S., Creative strategy. Reconnecting business and innovation. John Wiley and Sons, Chichester 2010.
  • Cyfert Sz., Krzakiewicz K., System planowania strategicznego w polskich przedsiębiorstwach - wyniki badań, [w:] Planowanie strategiczne w warunkach niepewności, praca zbiorowa pod red. R Krupskiego, Wałbrzyska Wyższa Szkoła Zarządzania i Przedsiębiorczości, Wałbrzych 2007.
  • Andrews R., Organizational Social Capital, Structure and Performance, "Human Relations" 2010, No. 63 (5), pp. 583-608
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171323155

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.