PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 42 | 297--309
Tytuł artykułu

Postrzeganie ceny jako miernika wartości przez nabywców produktów spożywczych

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Perception of Price as a Measure of Value Buyers' of Groceries Example
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszej pracy jest przedstawienie problematyki postrzegania przez nabywców cen produktów spożywczych i wykorzystywania cen jako miernika wartości. Autor odniósł się do istoty wartości w ujęciu ekonomicznym, rachunku kosztów i korzyści konsumenta, poruszył kwestie cen odniesienia, wrażliwości cenowej oraz segmentacji konsumentów ze względu na sposób postrzegania przez nich wartości. W drugiej części artykułu przedstawił wyniki własnych badań empirycznych, które miały na celu zbadanie skłonności nabywców do maksymalizowania relacji między jakością i cena produktów spożywczych oraz do postrzegania dodatniego związku między ceną i jakością produktów spożywczych. Poruszył także zagadnienie racjonalności zachowań rynkowych konsumentów. (abstrakt oryginalny)
EN
The aim of this paper is to present the issues concerning the way grocery buyers perceive price cue and use prices as a measure of value. The author raises the matter of nature of economic value, consumer's benefits and costs account, reference price, price sensitivity and customer segmentation by value perception. In the second part of the paper the author presents the results of his own empirical research that aimed at examining the concern for price paid relative to quality received and generalized belief that the level of the price cue is related positively to the quality level of the product. The matter of consumer's rationality is also concerned in the paper. (original abstract)
Rocznik
Tom
42
Strony
297--309
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie
Bibliografia
  • Alford B. L., Engelland B. T., Advertised Reference Price Effects on Consumer Price Estimates, Value Perception, and Search Intention, "Journal of Business Research" 2000, vol. 48, nr 3, s. 93.
  • Antonides G., van Raaij W. F., Zachowanie konsumenta. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2003, s. 433.
  • Assael H., Consumer Behavior. A Strategic Approach, Houghton Mifflin Company, Boston-New York 2004, s. 175.
  • Kamerschen D. R., McKenzie R. B., Nardinelli C., Ekonomia, Fundacja Gospodarcza "Solidarność", Gdańsk 1991, s. 451.
  • Lichtenstein D. R., Ridgway N. M., Netemeyer R. G., Price Perceptions and Consumer Shopping Behavior: A Field Study, "Journal of Marketing Research" 1993, vol. 30, s. 234-245.
  • Monroe K. B., Pricing: Making Profitable Decisions, McGraw-Hill, New York 2003, s. 176.
  • Nagle T. T., Holden R. K., The Strategy And Tactics Of Pricing: A Guide to Profitable Decision Making, Upper Saddle River, New Jersey 2002, s. 84.
  • Peter J. P., Olson J. C., Consumer Behavior and Marketing Strategy, Irwin McGraw Hill, New York 2002, s. 460.
  • Racjonalność konsumpcji i zachowań konsumentów, red. E. Kieżel, PWE, Warszawa 2004, s. 123.
  • Schiffman L. G., Kanuk L. L., Consumer Behavior. Eight Edition, Prentice Hall, Englewood Cliffs, New York 2004, s. 186
  • Simon H., Zarządzanie cenami, PWN, Warszawa 1996, s. 550-551.
  • Światowy G., Zachowania konsumentów. Determinanty oraz metody poznania i kształtowania, PWE, Warszawa 2006, s. 25-26.
  • Waniowski P., Strategie cenowe, PWE, Warszawa 2003, s. 20.
  • ---
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171323291

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.