PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | 2 | nr 92 | 189--196
Tytuł artykułu

Ocena wpływu obróbki mechanicznej na stan warstwy wierzchniej elementów par ślizgowych metodą AES

Warianty tytułu
The Assessment of the Effect of Mechanical Working on the Condition of the Surface Layers of Sliding Pair Components
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Klasyczna para ślizgowa typu wał-panewka wykonywana jest poprzez różnego rodzaju obróbkę mechaniczną. Powierzchnia wału jest szlifowana a powierzchnia panewki - wytaczana. Kontakt odpowiednich narzędzi, ściernicy przy szlifowaniu wału i noża tokarskiego przy wytaczaniu tulei, skutkuje zmianami wykonywanych powierzchni. Powoduje zmianę ich kształtu, chropowatości, zmienia strukturę w warstwach podpowierzchniowych, jest przyczyną występowania lokalnych spiętrzeń temperatury, wpływających na powstanie i przebieg reakcji tribochemicznych. Zmiany te mogą mieć zasadniczy wpływ na pierwszy okres pracy węzła ślizgowego, okres docierania, podczas którego obserwuje się dużą intensywność zużywania. Badania z użyciem spektrometrii AES pozwoliły uzyskać informacje o stanie początkowym warstw powierzchniowych elementów węzła tarcia. Na podstawie tych informacji będzie też możliwe optymalizowanie parametrów obróbki mechanicznej, tak aby zużywanie w pierwszym okresie tarcia było jak najmniejsze.(abstrakt oryginalny)
EN
The paper presents studies of the surface layers of standard sliding pair components used for investigating friction in the Amsler testing machine, by means of Auger electron spectroscopy. The results of the studies showed a high iron oxide content in the components made of copper and steel. This means that in the initial period of friction it is not the materials from which the bearing shell segment (block) and the shaft (steel roller) are made that are in contact, but the layers containing mainly compounds of iron and oxygen. This finding can be the basis for mechanical working optimization aimed at reducing wear in the running-in period.(original abstract)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
autor
  • Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
  • Uniwersytet Wrocławski
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • [1] Janecki J., Hebda M., Tarcie, smarowanie i zużycie części maszyn, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1969.
  • [2] Ppolska Norma PN - 82/H - 04332
  • [3] Pogosjan A.K., Oganesjan K.V., Javlenie frikcionnogo perenosa i osnovnyje ekonomernosti i metody issledovanija, Trenie i iznos 1986, 7 (6).
  • [4] Janecki H.P., Janecka M., Zastosowanie instrumentalnych metod analitycznych w badaniach tri-bologicznych, Krajowe Sympozjum Eksploatacji Urządzeń Technicznych, Radom, Tribologia 1993,4, 5,Kozubnik 1993.
  • [5] Kostecki B.I., Trenie, smazka i iznos v masinach, Izdatelstwo Technika, Kiev 1970.
  • [6] Kostecki B.I., The structural - energetic koncept in the theory of friction and wear, Wear 1992, 159.
  • [7] Krause H., Schroelkamp Ch., Investigations into the reaction of metallic bodies in tribological systems, Wear 1982, 81.
  • [8] Lin T, Rhee S.K., Lawson K.L., A study of wear rates and transfer films of friction materials. Wear 1980, 60.
  • [9] Mathieu H.J., Landolt D., The application of Auger Elektron Spectroscopy to the study of wear surfaces, Wear 1981, 66.
  • [10] Waligóra W., Kolaf D., Zastosowanie spektrometrii elektronów Augera do badań własności sorpcyjnych stali łożyskowych, Zagadnienia Eksploatacji Maszyn 1988, 73.
  • [11] Tompkins F.C. Chemisorpcja gazów na metalach, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa 1985.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171324015

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.