PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1993 | Międzynarodowe stosunki rynkowe w spedycji i transporcie | 15--18
Tytuł artykułu

Rynkowa strategia transportu

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Polityka gospodarcza na różnych szczeblach zasięgu przestrzennego i czyli krajowa i międzynarodowa oraz związane z nią regulacje prawne tworzą obok czynników naturalnych istotne układy środowiska, w którym nieodzowne jest funkcjonowanie transportu. Jednocześnie aktywność gospodarcza sprawia, że transport staje się nieodzowny w działalności społeczno-gospodarczej kraju. Obecnie jest on, jak to wynika z definicji organizacji, pewną częścią życia społeczno-gospodarczego, której istnienie nie ulega wątpliwości. Jego przebieg zależy od form oraz cech użyteczności. Dlatego należy przede wszystkim zwrócić uwagę na kryteria oraz zasady, które będą brane pod uwagę przy każdorazowej operacji transportowej oraz przy całości procesów i systemów transportowych. Pierwszym z tych kryteriów jest otwartość transportu na sposób wykonania usługi oraz zakres elastyczności w obszarze popytu. Jest to możliwie szerokie spektrum działalności nie tylko w procesie przemieszczania, ale także w innych działalnościach generowanych przez dany potok dóbr materialnych. Fakt ten w krajach środkowej i wschodniej Europy wynika z demontażu sektorów monopolistycznych jako obszarów usług transportowych przypisanych do danych segmentów gospodarki. To samo dotyczy poszerzenia wolnorynkowej gry w gospodarkach krajów Europy Zachodniej zmierzających do częściowego rozbicia korporacji monopolizujących w jakiejś mierze rynki krajowe. Drugim kryterium jest jakość działalności, która zabezpiecza potok dóbr materialnych w całym procesie przed utratą walorów użyteczności, przy czym przebieg uzależniony jest głównie od opanowania przez czynności transportowe, a także czynności składowania. Trzecim kryterium jest efektywność ekonomiczna usługi transportowej wyrażająca się w jej cenotwórczej funkcji jako części kosztu logistycznego. Ten element jest jednocześnie składową siły podaży danego dobra wobec popytu, czyli sfery konsumpcji. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
Bibliografia
  • W. Wilczyński: Podstawowe kierunki współczesnej teorii konkurencji. Poznań 1960
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171324261

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.