PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | 11 | nr 1 | 219--224
Tytuł artykułu

Idea sprawiedliwości społecznej w kontekście procesu globalizacji

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Idea of Social Justice in the Context of the Process of Globalization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Sprawiedliwość należy do zespołu takich wartości, które są fundamentem integralnej ludzkiej kultury. Idea ta była częstym wątkiem rozważań starożytnych myślicieli Grecji i Rzymu - Platona i Arystotelesa. Filozofia klasyczna rozróżnia trojaką sprawiedliwość: legalną, zamienną i rozdzielczą. Pierwsza reguluje relacje pomiędzy obywatelami a państwem, druga relacje między indywidualnymi ludźmi, trzecia relacje pomiędzy społecznością a jej członkami. W społecznej nauce Kościoła od czasów Piusa XI mówi się jeszcze o tzw. społecznej sprawiedliwości. Ten typ sprawiedliwości jest kwestionowany przez zwolenników ekonomicznego liberalizmu, utożsamiany jest bowiem z faktem rozdziału dóbr materialnych wyprodukowanych przez jednostki najbardziej aktywne w życiu społecznym. (fragment tekstu)
EN
The subject of social justice are groups or whole societies - also states, object of this justice are their mutual rights and common good. The process of economic and technological globalization means among other things: establishment of the world market, predominant role of international companies, centralization of leading elites' decisions, financial disproportion between individual people and countries. In the teaching of contemporary popes (John XXIII's, Paul VI's, John Paul II's) the idea of social justice has also international dimension and therefore process of economic globalization ought to respect two principles of the Church's social teaching: the principle of the subsidiarity and the principle of solidarity. The principle of the subsidiarity demands to respect subjectivity of all nations and states as well as to aid their integral development. The principle of solidarity postulates creation of common good of world society, this good are: peace, economic prosperity, commerce profitable for all states, cooperation and financial help of rich countries for underdeveloped countries. The social justice in the international dimension is the expression and the imperative of solidarity of all nations and states. (original abstract)
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
219--224
Opis fizyczny
Twórcy
  • Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II w Lublinie, Polska
Bibliografia
  • Ch. Perelman, O sprawiedliwości, PWN, Warszawa 1959.
  • S. Kowalczyk, Idea sprawiedliwości społecznej a myśl chrześcijańska, Wyd. RW KUL, Lublin 1998.
  • F.A. von Hayek, Law, Legislation and Liberty, t. 2: The Mirage of Social Justice, The University of Chicago Press Chicago, London 1976.
  • J. Rawls, Teoria sprawiedliwości, PWN, Warszawa 1994.
  • E. Żyro, Pojęcie sprawiedliwości u Karola Marksa, wyd. Państwo i Prawo, Warszawa 1966.
  • Pius XI, Quadragesimo anno nr 110.
  • J. Y. Calvez, J. Perrin, The Church and Social Justice: the Social Teaching of the Popes from Leo XII to Pius XII 1878-1858, Burn & Oates,London 1961.
  • L.W. Zacher, Globalne problemy współczesności. Interpretacje i przykłady, UMCS, Lublin 1992.
  • W. Hutten, A. Giddens, Global Capitalism, The New Press, New York 2000.
  • J. Thesing, Globalizacja. Europa XXI wieku, [w:] A. Dylus (red.), Europa. Fundamenty jedności, Wydawnictwo Fundacji ATK, Warszawa 1998, s. 51 nn.
  • L.W. Zacher, Globalizacja - produkt uniwersalny, [w:] Filozofia, dialog, uniwersalizm, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 2001, s. 216 nn.
  • M. Ritter, K. Zeitler, Armut durch Globalisierung, wyd. Stocker, Graz-Stuttgart 2000.
  • H.P. Martin, H. Schuman, Pułapki globalizacji. Atak na demokrację i dobrobyt, Wydawnictwo Dolnośląskie, Wrocław 1999.
  • S. Kowalczyk, Z nauczania społeczno-teologicznego Papieża Jana Pawła II, Wydawnictwo i Drukarnia Diecezji Sandomierskiej, Sandomierz 2004, s. 49-62.
  • Paweł VI, Populorum progressio, nr 44.
  • Jan XXIII, Mater et Magistra, nr 173.
  • Jan Paweł II, Laborem exercens, nr 8, 12.
  • Jan Paweł II, Sollicitudo rei socialis, nr 43-45.
  • S. Kowalczyk, Filozofia pokoju św. Tomasza z Akwinu, "Roczniki Nauk Społecznych" 1989-1990, nr 16-17, z. 1, s. 69-90.
  • Cz. Strzeszewski, Integralny rozwój gospodarczy, ODiSS, Warszawa 1976.
  • Jan XXIII, Pacem in terris, nr 132.
  • Jan Paweł II, Sollicitudo rei socialis, nr 28-29.
  • Konstytucja o Kościele w świecie współczesnym, nr 84.
  • Jan XXIII, Mater et Magistra, nr 155, 172-173, 206.
  • Paweł VI, Populorum progressio, nr 44, 52, 57-58, 61, 67.
  • Jan Paweł II, Sollicitudo rei socialis nr 14 nn.
  • Jan Paweł II, Orędzie w ONZ, Nowy Jork 2 X 1979, [w:] Dokumenty Nauki Społecznej Kościoła, t. 2, wyd. KUL, Rzym - Lublin 1996, s. 129-130.
  • Komisja Iustitia et Pax, W służbie na rzecz wspólnoty ludzkiej etyczne podejście do kwestii zadłużenia międzynarodowego, [w:] Dokumenty Nauki Społecznej Kościoła, t. 2, wyd. KUL, Rzym-Lublin, s. 242-245 (237-257).
  • Paweł VI, Populorum progressio, nr 59.
  • Jan Paweł II, Rozwój rolnictwa - wymogiem sprawiedliwości światowej. Do uczestników XXI Sesji Konferencji FAO, 13.XI.1981, [w:] Nauczanie społeczne, t. 4, ODiSS, Warszawa 1981, s. 211.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171324393

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.