PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 3 | 7--18
Tytuł artykułu

Konkurencyjność przedsiębiorstw z sektora MSP na rynku polskim

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Competitiveness of the enterprises from the SME sector on the Polish market
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Od lat 70 ubiegłego wieku, zarówno w Europie, jak i w Stanach Zjednoczonych, obserwujemy rosnące znaczenie gospodarcze małych i średnich przedsiębiorstw. MSP odgrywają ogromną rolę, zarówno w sferze gospodarczej, jak i społecznej państwa. Sektor MSP stymuluje wzrost gospodarczy kraju, unowocześnia strukturę przemysłową, a przede wszystkim generuje nowe miejsca pracy oraz łagodzi napięcia społeczne, dając szansę samozatrudnienia oraz zmianę statusu społecznego ludziom przedsiębiorczym. W końcu ostatniego wieku, w gospodarce światowej coraz bardziej zaczęto doceniać znaczenie wpływu małych i średnich przedsiębiorstw na gospodarkę. Do lat 70. XX wieku wśród wielu ekonomistów dominowało przekonanie, iż sektor MSP nie powinien odgrywać znaczącej roli w rozwoju i wzroście gospodarczym kraju. Ich znaczenie zaczęto doceniać dopiero w drugiej połowie tegoż dziesięciolecia, kiedy to w rozwiniętych krajach kapitalistycznych zauważono znaczenie tego typu podmiotów dla rozwoju gospodarki. Zapoczątkowało to proces dynamicznego rozwoju sektora MSP. (fragment tekstu)
EN
In the process of the analysis of the topic, it was found that there is strong competition within the SME sector. The most effective competitive instruments are: quality of services or supplied products, established reputation, quick and timely order processing, positive relationships with suppliers and the knowledge and practical skills. Therefore, company management becomes more complicated. For this reason the managers must constantly improve their skills. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
7--18
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Białostocka
Bibliografia
  • Czarkowska K., 2000. UE wobec małych i średnich przedsiębiorstw. Polski przedsiębiorca w Unii Europejskiej.
  • Dominiak P., 2005. Sektor MSP we współczesnej gospodarce. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Grudzewski W.M., Hejduk I.K., 1998. Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce rynkowej w Polsce. Wyższa Szkoła Handlu Prawa w Warszawie, Warszawa.
  • Kaliszuk A., Tarnawa A., 2004. Programy wsparcia dla małych i średnich przedsiębiorstw. Wydawnictwo Funduszu Wsparcia, Warszawa.
  • Łuczka T., 1997. Kapitał jako przedmiot gospodarki finansowej małego i średniego przedsiębiorstwa prywatnego. Wydawnictwo Politechniki Poznańskiej, Poznań.
  • Maksimczuk A, Sidorowicz L., 2009. Zarys sytuacji finansowej MSP w Polsce w latach 1999 - 2007. (w:) J. Sikorski, I. Przychocka (red.), Finansowanie rozwoju MSP. Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
  • Skowronek - Mielczarek A, 2003. Małe i średnie przedsiębiorstwa. Źródła finansowania. Wydawnictwo CH BECK, Warszawa.
  • Stankiewicz M.J., 2002. Konkurencyjność przedsiębiorstwa. TNOIK Dom Organizatora, Toruń.
  • Strużycki M. (red.), 2004. Małe i średnie przedsiębiorstwa w gospodarce regionu. Państwowe Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
  • Targalski J., 2003. Przedsiębiorczość i zarządzanie. Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa.
  • Rocznik Statystyczny Województwa Podlaskiego. Urząd Statystyczny w Białymstoku 2008, 2009.
  • Rocznik Statystyczny Województw. US, Warszawa 2008, 2009.
  • Ustawa z dnia 2 lipca 2004 r. O swobodzie działalności gospodarczej Dz.U. z 2004 r.
  • Woźniak M.G., 2006. Rozwój sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce a wzrost gospodarczy. Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171324893

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.