PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | Orientacje marketingowe podmiotów gospodarczych : podstawy teoretyczno-metodyczne, kierunki badań | 101--111
Tytuł artykułu

Orientacja marketingowa przedsiębiorstw polskich w badaniach bezpośrednich

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Spośród bogatego zbioru zachowań przedsiębiorstw wyodrębnić można zachowania na rynku, które zwykle są reakcją na działania podejmowane przez inne podmioty rynkowe, z którymi przedsiębiorstwo pozostaje w stosunkach wymiany, a także reakcją uprzedzającą lub wywołującą te działania. Rynek jako arena działań przedsiębiorstwa nie wyznacza jednak jednoznacznie sposobu zachowania jego uczestników. Przedsiębiorstwa działające na rynku mogą postępować w różny sposób. W zależności od warunków rynkowych przyjmują one w swoich działaniach różne założenia wyjściowe wybierając tym samym określoną orientację funkcjonowania (orientację produkcyjną, dystrybucyjną, rynkową)1. W koncepcji marketingowej zakłada się, że klucz do osiągnięcia celów przedsiębiorstwa leży w wyznaczeniu rynków docelowych, uwzględniających potrzeby klientów oraz dostarczeniu im pożądanych wartości, a tym samym i zadowolenia w sposób lepszy niż konkurencja2. Podstawą marketingowej koncepcji przedsiębiorstwa jest orientacja na klienta. Marketingowe zarządzanie przedsiębiorstwem polega na identyfikacji, ocenie i wyborze docelowych segmentów nabywców oraz formułowaniu i kierowaniu kombinacją różnych działań zaprojektowanych tak, aby stymulować proces wymiany z tymi segmentami. Działania te wymagają alokacji zasobów firmy, zaś proces ten podlega ograniczeniom zewnętrznym i wewnętrznym. W zarządzaniu marketingowym wyróżnia się trzy poziomy decyzji: strategiczny, taktyczny i operacyjny3. Na każdym z tych poziomów można badać i oceniać zachowania przedsiębiorstw. Całość działań przedsiębiorstwa podporządkowana jest przyjętej strategii marketingowej prowadzącej firmę do osiągnięcia założonych celów. Zgodnie z logiką postępowania marketingowego podmiotów rynkowych można wyróżnić następujące typy zachowań przedsiębiorstw: - wobec nabywców (zaspokajanie już ujawnionych bądź kreowanie nowych potrzeb), - dotyczące produktu i cen (kształtowanie oferty podażowej zgodnie z potrzebami nabywców), - w zakresie kształtowania kanałów dystrybucji, - związane z działalnością promocyjną, - wobec konkurentów. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Z. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa 1996
  • J. Kramer: Marketing - sposób myślenia i zarządzania. "Biuletyn Informacyjny PTE w Katowicach" 1997, nr 3-4
  • Z. Kędzior, K. Karcz: Badania marketingowe w praktyce, PWE, Warszawa 1996
  • Z. Kędzior, K. Karcz: Modele zachowań gospodarstw domowych i przedsiębiorstw (lata 2000-2010). CBiE AE, Katowice 1998
  • R. Niestrój: Zarządzanie marketingiem. Aspekty strategiczne. PWN, Warszawa 1996
  • T. Kramer: Orientacja marketingowa przedsiębiorstw polskich. Wyzwania i zagrożenia. W: Zarządzanie marketingowe przedsiębiorstwami w realiach gospodarki polskiej. Podstawy - metody - dylematy. Materiały konferencyjne pod red, nauk. L. Żabińskiego. Katowice 1995
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325015

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.