PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
1999 | Orientacje marketingowe podmiotów gospodarczych : podstawy teoretyczno-metodyczne, kierunki badań | 193--214
Tytuł artykułu

Zarządzanie cenami w przedsiębiorstwie handlowym. Podstawy i kierunki badań

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wszystkie przedsiębiorstwa detaliczne starają się opracować własną, rozpoznawalną przez klienta strategię konkurencji. Jako podmioty rynkowe występujące w podwójnej roli - kupującego oraz oferującego swoje towary potencjalnym nabywcom, nie funkcjonują one w izolacji lub niezależnie od innych sprzedających. Ich strategia działania opiera się na zasadach: konfrontacji, współistnienia, wykorzystywania przewagi konkurencyjnej, ataku, obronie zdobytej pozycji. Zasady te warunkują dobór narzędzi konkurencji, które mogą zostać wykorzystane zarówno do zmniejszenia presji konkurencyjnej, jak i do negocjacji cenowych z dostawcami. Konkurencja pomiędzy przedsiębiorstwami może dotyczyć: 1) skutków ekonomicznych (umocnienia swojej pozycji na rynku, uzyskania najwyższego zysku), 2) dbania o prestiż firmy (utrwalenie własnego stylu, opinii wśród klientów), 3) bieżącej strategii (bieżące dostosowywanie cen, sezonowa oferta produktowa), 4) skutku odłożonego w czasie (np. zerowy zysk w celu osiągnięcia korzystniejszej pozycji na rynku), ekspansji terytorialnej itp. Polityka cenowa przedsiębiorstwa handlowego determinowana jest przez bodźce płynące z bezpośredniego otoczenia finny, jak i wynikające z jego zasobów wewnętrznych. Regulowana jest ona przez mechanizm rynkowy związany z przedmiotowym aspektem rynku i zmianami poszczególnych jego elementów. Mechanizm ten jest dynamiczny, sam ulegając zmianom oddziałuje jednocześnie na reakcje innych podmiotów rynku w krótkim i w długim okresie1. Efekty działań podmiotów rynkowych mogą znacznie różnić się od planowanych. Wynika to zarówno z okoliczności zewnętrznych (oddziaływania zarówno podmiotowej, jak i przedmiotowej struktury rynku), jak i wewnętrznych (wykorzystania własnych zasobów wewnętrznych), na których zmiany przedsiębiorstwa mogą reagować w odmienny sposób. (fragment tekstu)
Twórcy
Bibliografia
  • M. Strużycki: Przedsiębiorstwo a rynek. PWE, Warszawa 1992
  • W. Wrzosek: Funkcjonowanie rynku. PWE, Warszawa 1997
  • M. Sławińska, E. Urbanowska-Sojkin: Marketing w zarządzaniu firmą handlową. PWE, Warszawa 1995
  • H. Mruk: Bariery negocjowania cen i marż przez handel. "Handel Wewnętrzny" 1990, nr 1-3
  • H. Simon: Zarządzanie cenami, PWN, Warszawa 1996
  • A. Jay, K. Kohli, B.J. Jaworski: Market Orientation: The Construct, Research Propositions and Managerial Implications. "Journal of Marketing" 1990, Vol. 54, No. 2
  • G. Karasiewicz: Budowanie cen. "Marketing w Praktyce" 1996, nr 2
  • L. Garbarski, I. Rutkowski, W. Wrzosek: Marketing. PWE, Warszawa 1995
  • M. Prymon: Marketingowe zarządzanie firmą. Częstochowa 1994
  • G. Karasiewicz: Marketingowe strategie cen. PWE, Warszawa 1997
  • P. Green: Bayesian Decision Theory in Pricing Strategy. "Journal of Marketing" 1963, Vol. 27
  • M. Kruk: Wpływ ceny na cykl życia produktu. "Marketing w Praktyce" 1996, nr 9/10
  • R. Głowacki, J. Kramer, L. Żabiński: Analiza rynku. PWE, Warszawa 1981
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325037

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.