PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 343 Modele zarządzania kosztami i dokonaniami | 211--219
Tytuł artykułu

Zbilansowana karta wyników jako narzędzie wspierające komunikowanie i realizację strategii przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Balanced Scorecard as a tool supporting the communication and implementation of the company strategy
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem niniejszego artykułu jest próba pokazania, że zbilansowana karta wyników (BSC) może pomóc w skutecznym komunikowaniu strategii przedsiębiorstwa, a przez to w jej realizacji. Autorka posłużyła się badaniami literaturowymi oraz metodą dedukcji i indukcji. Przeprowadzona analiza wykazała, że dzięki wdrożeniu BSC realizacja strategii jednostki staje się łatwiejsza, gdyż pozwala ona pracownikom na lepsze zrozumienie, do czego dąży jednostka i w jaki sposób oni na to wpływają. Jednocześnie umożliwia im ona wprowadzanie działań usprawniających, organizacji zaś - ciągłe uczenie się oraz szybką reakcję na zmiany w otoczeniu, co może się przełożyć (w razie potrzeby) na szybkie przeprowadzenie stosownych modyfikacje strategii.(abstrakt oryginalny)
EN
The main purpose of this article is an attempt to show that the Balanced Scorecard (BSC) can help in the effective communication of the company strategy, and thus in its implementation. While writing the article the author used literature research and deductive and inductive reasoning. The conclusion is as follows: Due to the implementation of the BSC, the realization of the entity strategy becomes easier. BSC allows employees to better understand what the entity goals are and how their work affects them. At the same time it allows employees to introduce improvement actions, and allows an organization for the continuous learning and quick response to the changes in the environment, which can be translated (if its necessary) into quick carring out appropriate strategy modifications.(original abstract)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • Chandler A.D., 1962, Strategy and Structure, The MIT Press, Cambridge, MA.
  • Durak P., 2003, Balanced Scorecard, [w:] G.K. Świderska (red.), Rachunkowość zarządcza i rachunek kosztów, t. II, Difin, Warszawa.
  • Von Ghyczy T., von Oetinger B., Bassford Ch., 2002, Clausewitz o strategii, The Strategy Institute of the Boston Consulting Group, PWE, Warszawa.
  • Gorynia M., 2000, Podstawy strategii przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, [w:] M. Gorynia (red.), Strategie przedsiębiorstw w biznesie międzynarodowym, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu, Poznań.
  • Kaplan R., Norton D., 1996, The Balanced Scorecard: Translating Strategy into Action, Harvard Business School Press, Boston, MA.
  • Kaplan R., Norton D., 2006, Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Kędzierska I., 2012, Wybrane zagadnienia pomiaru dokonań, [w:] W. Gos (red.), Wybrane problemy rachunkowości i finansów, Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego nr 684, Finanse, Rynki Finansowe, Ubezpieczenia, nr 45, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Szczecińskiego, Szczecin.
  • Klimek J., 2006, Rola zarządzania strategicznego w rozwoju przedsiębiorczości, Instytut Organizacji i Zarządzania w Przemyśle "ORGMASZ", Warszawa.
  • Kreikebaum H., 1997, Strategiczne planowanie w przedsiębiorstwie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
  • Michalak J., 2008, Pomiar dokonań od wyniku finansowego do balanced scorecard, Difin, Warszawa.
  • Moszkowicz M., 2005, Strategia przedsiębiorstwa - pojęcia podstawowe, [w:] M. Moszkowicz (red.), Zarządzanie strategiczne. Systemowa koncepcja biznesu, PWE, Warszawa.
  • Nita B., 2008, Rachunkowość w zarządzaniu strategicznym przedsiębiorstwem, Oficyna Wolters Kluwer Polska, Kraków.
  • Obłój K., 1994, Mikroszkółka zarządzania, PWE, Warszawa.
  • Obłój K., 2007, Strategia organizacji. W poszukiwaniu trwałej przewagi konkurencyjnej, PWE, Warszawa.
  • Rampersad H.K., 2004, Kompleksowa karta wyników. Jak przekształcić zarządzanie, aby postępując uczciwie osiągać doskonałe wyniki, Placet, Warszawa.
  • Sudoł S., 1999, Przedsiębiorstwo. Podstawy nauki o przedsiębiorstwie, TNOiK "Dom Organizatora", Toruń.
  • Świerk J., 2009, Mapa strategii i strategiczna karta w planowaniu działań przedsiębiorstwa. Studium teoretyczno-empiryczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.
  • Wierzbiński M., 2008, Zrównoważona karta wyników, [w:] E. Nowak (red.), Strategiczna rachunkowość zarządcza, PWE, Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325461

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.