PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | Public Relations. Teoria i praktyka komunikowania | 377--386
Tytuł artykułu

Etyka działalności komunikacyjnej - problemy zastosowania

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Podstawowym problemem etyki w ogóle, a tym bardziej etyki zawodowej, której ambicją jest pełnienie roli drogowskazu dla przedstawicieli danej profesji oraz realna pomoc w rozwiązywaniu napotykanych przez nich na swojej drodze zawodowej problemów etycznych jest niejednoznaczność podstawowych dla etyki pojęć, które odnoszą się do wartości (dóbr). Jak wiadomo, w zakres etyki wchodzą określone normy dotyczące zachowań (należy postępować tak a tak), ale normy te nie mogłyby istnieć bez odniesienia się do określonych wartości, które stoją u podstaw owych norm. Powszechnie wiadomo, że nie należy kłamać. Jak jednak tę normę uzasadnić? Na gruncie pragmatycznym można powiedzieć: kłamstwo ma krótkie nogi (co w istocie znaczy: prędzej czy później wyjdzie na jaw i zaszkodzi kłamiącemu) - nie kłam więc, ponieważ ostatecznie obróci się to przeciwko tobie. Na gruncie etycznym jednak odpowiedź będzie inna: nie kłam, gdyż sprzeniewierza się to jednej z podstawowych wartości, jaką jest prawda. W tym sensie etyka zawodowa bez odniesienia do wartości (rozumianych jako swoistych dóbr) nie mogłaby istnieć, nie można byłoby bowiem znaleźć uzasadnień dla jej norm, a tym samym można by kształtować je niemalże dowolnie. Dwa przytaczane tu uzasadnienia (pragmatyczne i etyczne) niekoniecznie muszą stać w sprzeczności (tak, jak się wydaje, dzieje się - chciałby się powiedzieć na szczęście - w przypadku public relations), trzeba jednak pamiętać, że istotą systemu etycznego nie jest uzasadnienie celowo-racjonalne (jak powiedziałby Jiirgen Habermas1), ale uzasadnienie poprzez odniesienie do wartości. I tu ujawnia się sedno sygnalizowanego w pierwszym zdaniu niniejszego tekstu podstawowego problemu etyki jako zespołu norm odnoszących się do wartości: z rozmaitych powodów jednoznaczne definicje wartości są co najmniej trudne do sformułowania lub wręcz równo pojęcie "prawdy", jak i "faktu" pozostaje niejednoznaczne.(fragment tekstu)
Słowa kluczowe
Twórcy
  • Uniwersytet Wrocławski
Bibliografia
  • J. Habermas: Teoria działania komunikacyjnego, T. 1 i 2. Warszawa 1999
  • Ph. Patterson, L. Wilkins: Media Ethics. Issues, Cases. New York 2002, s. 31-32
  • S. Baker, D. Martinson: The TARES Test: Five Principles of Ethical Persuasion. "Journal of Mass Media Ethics" 2001, Vol. 16, No 2
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325701

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.