Czasopismo
2002
|
Finanse, bankowość i ubezpieczenia wobec wyzwań współczesności. T. 2, Finanse przedsiębiorstw. Finanse publiczne i podatki
|
183--191
Tytuł artykułu
Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Wprowadzenie gospodarki rynkowej oraz związany z tym wzrost konkurencji na rynku stwarza zapotrzebowanie na strategiczne podejście do problemów zarządzania. W warunkach zachodzących przemian istotna jest strategiczna orientacja przedsiębiorstwa. Bezpośrednim przejawem myślenia strategicznego jest zarządzanie strategiczne, które jest kompleksowym, wielofazowym, wieloszczeblowym i interdyscyplinarnym procesem1, w wyniku którego tworzona jest, a następnie realizowana strategia przedsiębiorstwa. Różnorodność podejść w zakresie definiowania strategii, daje podstawę do agregacji definicji w podstawowe cztery grupy, do których możemy zaliczyć: 1) utożsamianie strategii z procesem tworzenia strategicznego planu działania, w którym punktem wyjścia jest założenie, że strategia powstaje w sformalizowanym na ogół procesie planowania i jest uznawana za proces wielofazowy, polegający na rozwiązaniu procesów strategicznych, 2) traktowanie strategii jako wzorca działania (czynności), która rozumiana jest jako drogowskaz, którym kieruje się przedsiębiorstwo, 3) rozumienie strategii jako pozycji przedsiębiorstwa w otoczeniu, gdzie typowym przykładem jest sytuacja monopolisty, 4) pojmowanie strategii jako procesu samoidentyfikacji przedsiębiorstwa, która rozumiana jest jako proces poszukiwania tożsamości przedsiębiorstwa oraz działania w jego ramach zgodnie z przyjętymi kryteriami. Analizując powyższe podejścia możemy stwierdzić, że strategia jest procesem złożonym, kreatywnym, obejmującym zbiór określonych koncepcji działań przedsiębiorstwa, ukierunkowanych na realizację długofalowych celów firmy oraz ich modyfikacji w zależności od posiadanych środków i zasobów do ich realizacji, w celu zapewnienia sobie korzystnych warunków funkcjonowania i rozwoju w zmieniającym się otoczeniu. (fragment tekstu)
Rocznik
Strony
183--191
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Wyższa Szkoła Finansów i Zarządzania
Bibliografia
- Zarządzanie strategiczne, praca zbiorowa, Wydawnictwo AE, Wrocław 1997
- K. Obój: Koncepcje strategii organizacyjnej, "Przegląd Organizacji" 1988, nr 11
- Finanse przedsiębiorstwa z elementami zarządzania, praca zbiorowa red. M Wypycha, Absolwent, Łódź 1997
- M. Wypych: Obszary strategicznych decyzji finansowych, "Przegląd Organizacji" 1994, nr 9
- M. Sierpińska, D. Wędzki: Zarządzanie płynnością finansową w przedsiębiorstwie, PWN, Warszawa 1997
- J. Gajdka, E. Walińska: Zarządzanie finansowe teoria i praktyka, Tom II, Fundacja Rozwoju Rachunkowości w Polsce, Warszawa 1998
- W. Bień, B. Dobiegała-Korona, Z. Pierścionek i inni: Skuteczne strategie, CIM, Warszawa 1997 B. E. Gup: Princples of Financial Magment, USA 1987
- E.F. Brigham: Podstawy zarządzania finansami cz. 3, PWE, Warszawa 1996
- J. Śliwa: Zarządzanie finansami przedsiębiorstwa w zarysie, Prywatna Wyższa Szkoła Handlowa w Warszawie, Warszawa 1997
- D. Krzemińska: Finanse przedsiębiorstwa, Wyd. Wyższej Szkoły Bankowej, Poznań 2000
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325845