PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | nr 4 | 70--82
Tytuł artykułu

Metoda Równoległych Ocen Sektora (MROS) jako model analizy konkurencji

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W artykule przedstawiono własną propozycję analizy przedsiębiorstw - konkurentów tworzących dany sektor. Technikę nazwano Metoda Równoległych Ocen Sektora, gdyż ma służyć ocenie sektora w dwóch wymiarach. Pierwszy wymiar oceny polega na ukazaniu ogólnej charakterystyki sektora, np. weryfikacja trafności przyjętych czynników jako kluczowych czynników sukcesu (KCS) w sektorze, określenie źródeł przewagi konkurencyjnej wybranego przedsiębiorstwa sektora. Drugi wymiar oceny polega na identyfikowaniu liderów sektora i na określeniu aktualnego lub przyszłego charakteru sektora (sektor skonsolidowany czy rozproszony). Analityczną podbudowę MROS stanowi prosty opis statystyczny. MROS jest nową koncepcją, którą opracowano w 2000 r. na potrzeby analizy jednego z sektorów podlegających częstym zmianom struktury. Metoda ta nie była dotąd upowszechniana, a jedynie zastosowana dwukrotnie w celu testowania jej procedury (etapów). Poniżej przedstawiono model analityczny MROS. Prezentowana procedura nie tylko pozwala dokonać równoległej oceny danego sektora we wspomnianych wymiarach, ale wyniki mogą zostać wykorzystane w innych narzędziach analizy otoczenia konkurencyjnego. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
70--82
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • 1. Abell D.F., Dualizm w zarządzaniu. Dziś i jutro firmy, POLTEXT, Warszawa 2000.
  • 2. Bieniok H., Marek J., Wartościowanie mocnych i słabych stron przedsiębiorstwa, "Przegląd Organizacji" 1992 nr 3.
  • 3. Gierszewska G., Strategie przedsiębiorstw w dobie globalizacji, Wyd. WSHiP im. R. Łazarskiego, Warszawa 2003.
  • 4. Gierszewska G., Zarządzanie strategiczne, Wyd. WSPiZ im. L. Koźmińskiego, Warszawa 2000.
  • 5. Gołębiowski T., Zarządzanie strategiczne: planowanie i kontrola, Difin, Warszawa 2001.
  • 6. Jóźwiak J., Podgórski J., Statystyka od podstaw, PWE, Warszawa 2000.
  • 7. Porter M.E., Strategia konkurencji. Metody analizy sektorów i konkurentów, PWE, Warszawa 1994.
  • 8. Romanowska M., Zarządzanie strategiczne firmą, Centrum Informacji Menedżera, Warszawa 1995.
  • 9. Strategor, Zarządzanie firmą, PWE, Warszawa 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171325863

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.