PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 2 | 58--66
Tytuł artykułu

Strategia rozwoju gminy

Warianty tytułu
Strategy of Community Development
Języki publikacji
PL
Abstrakty
W znaczeniu encyklopedycznym strategia i taktyka są pojęciami wywodzącymi się ze sztuki wojennej, określającymi dwa jej podstawowe działy. Strategia obejmuje teorię i praktykę przygotowania i prowadzenia wojny jako całości oraz jej najważniejszych kampanii i operacji. Pojęcie strategii oznacza w syntetycznym ujęciu politykę wytyczania celów, natomiast taktyka to metoda postępowania, umiejętność używania pozostających w dyspozycji sił i środków w celu osiągnięcia wytycznych celów strategicznych. Strategia jest kategorią odnoszącą się do sfery polityki rozwoju, taktyka natomiast - do sfery zarządzania rozwojem. Rozpowszechniona w teorii i praktyce planowania terytorialnego kategoria planowania strategicznego obejmuje zarówno politykę formułowania celów rozwoju, jak i procedurę oraz instrumenty zarządzania rozwojem. Kategoria ta zawiera zatem w sobie zarówno strategię, jak i taktykę rozwoju [Por. Brol (red.), 1988]. Każda strategia rozwoju gospodarczego to ustalenie konkretnych celów tego rozwoju możliwych do osiągnięcia oraz metod, jakie zastosuje się realizując ustalone cele, a także zestawu dostępnych środków, jakie zostaną wykorzystane do ich realizacji. Lokalna strategia powinna mobilizować do efektywnego wykorzystania wszystkich miejscowych zasobów i potencjałów oraz opisywać niezbędne kroki prowadzące do realizacji głównych celów, a także przewidywać możliwe działania alternatywne, określać własne (gminne) i cudze działania gospodarcze. (fragment tekstu)
EN
Strategy, that is to say a collection of information, mobilizes society to realise main enterprises in order to improve living conditions at the regional level. A basis for creating the community strategy is the wide knowledge how local economy works and about every factors it is influenced. For each strategic objective a realisation project has to be worked out. Moreover, the strategy needs to be supported by marketing activity especially by the community promotion. Even the perfect prepared strategy will not be effective without. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
58--66
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna we Wrocławiu
Bibliografia
  • 1. Biegoszewski K., Promocja narzędziem rozwoju, "Wspólnota" 1999, nr 6.
  • 2. Bończak-Kucharczyk E. i in., Lokalna strategia rozwoju gospodarczego. Poradnik dla gmin i liderów lokalnych, Agencja Wydawnicza "Skigraf", Warszawa 1996.
  • 3. Bury P., Lokalna strategia rozwoju w polityce samorządów, [w:] Aktualne problemy gospodarki regionalnej i lokalnej, Wyd. AE, Jelenia Góra 1994.
  • 4. Klasik A., Lokalny rozwój gospodarczy i jego badania, [w:] Gospodarka lokalna w teorii i praktyce, Prace Naukowe AE, Wrocław 1996, nr 734.
  • 5. Kotler Ph., Marketing. Analiza, planowanie, wdrażanie, kontrola, Gebethner i Spółka, Warszawa 1994.
  • 6. Purgat A., Reszel R., Zarządzanie gminą w teorii i praktyce, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 1977.
  • 7. R. Brol (red.), Zarządzanie rozwojem lokalnym - studium przypadków, Wyd. AE, Wrocław 1988.
  • 8. Sadler P., Zarządzanie w społeczeństwie postindustrialnym, Wyd. PSB, Kraków 1997.
  • 9. Urban S., Marketing miejscowości w zarządzaniu samorządu lokalnego, "Management" 1998, nr 4.
  • 10. Wysocka E., Koziński J., Strategia rozwoju województw i gmin. Teoria i praktyka, Zachodnie Centrum Organizacji, Zielona Góra 1988.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171326065

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.