PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | Zachowania konsumentów-determinanty, racjonalność | 73--138
Tytuł artykułu

Polscy konsumenci wobec nowych trendów w konsumpcji

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Zmiana uwarunkowań zewnętrznych funkcjonowania podmiotów decyzyjnych u progu integracji Polski z Unią Europejską, także zmiany systemowe dokonujące się w makroskali, tworzące nowe makroekonomiczne uwarunkowania realizacji potrzeb konsumpcyjnych, stały się bardzo ważne dla kształtowania nowych zachowań, postaw, hierarchii wartości i aspiracji Polaków. Wprowadzenie gospodarki rynkowej narzuciło polskiemu konsumentowi zwielokrotnione wymagania i postawiło go wobec konieczności podejmowania decyzji w odmiennych niż dotąd warunkach zewnętrznych, wymusiło dokonanie zmian i weryfikowanie dotychczasowych działań i czynności, podejmowanych w celu realizacji podstawowych potrzeb. Ciągłe zmiany dokonujące się w otoczeniu konsumenta są dla niego bodźcem do poszukiwania nowych sposobów zaspokajania potrzeb lub przynajmniej ich modyfikacji. Zachowania rynkowe polskich konsumentów warunkują z jednej strony czynniki uniwersalne (klasyczne), kształtujące postawy i decyzje wyboru w podobnym kierunku, a niekiedy również i z podobnym nasileniem w bardzo wielu krajach (np. czynniki demograficzne, ekonomiczne, psychologiczne), a z drugiej - czynniki specyficzne dla Polski. W obrębie tych ostatnich należy wyróżnić te, które związane są z tradycjami, doświadczeniami i ugruntowanymi wzorami zachowań, a także te, które wiążą się z dynamizmem przemian w strukturze ekonomicznej, politycznej i społecznej oraz z przystosowywaniem się konsumentów do realiów życia w gospodarce rynkowej. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • A. Cusińska: Zachowania polskich konsumentów na rynku w latach dziewięćdziesiątych. W: Rynek i konsumpcja w transformowanej gospodarce. Red. F. Misiąg. IRWiK, Warszawa 2000, s. 118
  • K. Mazurek-Łopacińska: Globalizacja w aspekcie wpływu na zachowania konsumenckie. "Marketing i Rynek" 2001, nr 3
  • A. Olejniczuk-Merta: Zachowania młodych konsumentów w Polsce w warunkach globalizacji rynków. W: Konsument i przedsiębiorstwo w przestrzeni europejskiej. CBiE, AE, Katowice 1999, s. 272
  • D. Castenow: Nowy marketing w praktyce. PWE, Warszawa 1995, s. 106-107
  • A. Gardeła, M. Budzanowska: Nowy niezależny konsument. "Marketing w Praktyce" 2002, nr 6
  • Encyklopedia popularna. PWN, Warszawa 1982, s. 902
  • Słownik języka polskiego. T. III. PWN, Warszawa 1981, s. 1077
  • J. Szczepański: Elementarne pojęcia z socjologii. PWN, Warszawa 1970, s. 219-220
  • A. Bender: Człowiek i żywność. PWN, Warszawa 1980, s. 109
  • M. Sawińska: Gusty i trendy. "Handel" 2000, nr 9
  • N. Socha: Europejski stół. "Wprost" z 21.12.1997
  • J. Sala: Zmiany konsumpcji usług gastronomicznych. W: Konsument - Przedsiębiorstwo - Przestrzeń. CBiE, AE, Katowice 1998, s. 224
  • M. Zimna: Kuchnie świata na polskich stołach. "Handel" 2001, nr 10
  • M. Hausman: Talerz mądrości, "Wprost" z 28.11.1999
  • D. Grusznic: Dokąd po zakupy. "Handel" 2001, nr 6
  • M. Siejewicz: Wysyłkowe formy sprzedaży a zwyczaje zakupowe Polaków. www.GfKPress.pl
  • M. Weiss: Klienta portret własny. "Handel" 2002, nr 6
  • A. Grzesiuk: Etnocentryzm konsumencki. "Marketing w Praktyce" 2002, nr 3
  • M. Bartosik: Niewidzialna bariera. "Marketing w Praktyce" 2000, nr 4
  • K. Karcz, Z. Kędzior: Postawy konsumentów wobec produktów krajowych i zagranicznych. CBiE, AE, Katowice 1999
  • M. Idzik: Polak, który chce oszczędzać. "Marketing w Praktyce" 2002, nr 8
  • M. Klajda: Polski konsument 2001. "Marketing w Praktyce" 2001, nr 12
  • B. Mikuta: Zwiany w nakładach czasu na prace domowe w polskich gospodarstwach domowych. SGGW, Warszawa 1999, s. 431
  • J. Rachocka: Trendy konsumenckie w Polsce jako efekt procesu globalizacji. W: T. Bernat: Konkurencja - mity i fakty. SGH, Warszawa-Katowice-Szczecin 2001, s. 821-836 (wersja elektroniczna)
  • K. Dąbrowski: Polski konsument w latach 1992-2001. "Marketing w Praktyce" 2000, nr 3
  • M. Bartnik: Markowy snobizm. "Home & Market" 2002, czerwiec
  • E. Mistewicz: Generacja EKO. "Wprost" 22.02.1998
  • P. Kudzia, G. Pawelczyk: Apetyt na polskie. "Wprost" z 02.06.2002
  • T. Dulinicz: Polacy lubią promocje. "Marketing w Praktyce" 2001, nr 9
  • J. Sielicki: Style życia w Polsce. "Marketing w Praktyce" 2000, nr 4
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171326603

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.