PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | Zachowania konsumentów-determinanty, racjonalność | 175--216
Tytuł artykułu

Znaczenie proekologicznych cech produktu przy zakupie sprzętu AGD - racjonalne przesłanki ekokonsumpcji

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Jednym z najsilniej rozwijających się nowych nurtów w sferze konsumpcji jest tzw. ekologizacja spożycia. Przejawia się ona w oszczędnym, racjonalnym wykorzystaniu dóbr konsumpcyjnych, ograniczeniu konsumpcji tych dóbr, które cechuje wysoka chłonność rzadkich, nieodnawialnych surowców oraz duża ilość odpadów pokonsumpcyjnych, a także w konsumowaniu tzw. dóbr ekologicznych (szczególnie ekologicznej żywności). U podstaw opisanych tendencji leży wzrost świadomości ekologicznej konsumentów, polegający na rozmyślnej rezygnacji jednostki z zaspokajania indywidualnych potrzeb konsumpcyjnych w przypadku, gdy takie działania pozostają w sprzeczności z koncepcją ochrony środowiska przyrodniczego. Ruchy proekologiczne zyskały najwięcej zwolenników w społeczeństwach krajów wysoko rozwiniętych, gdzie widoczne oznaki degradacji środowiska naturalnego stały się zarówno elementem aktywizującym działania proekologicznych organizacji społecznych, jak i czynnikiem determinującym politykę państw, Zaangażowanie w sprawy ochrony środowiska oraz intensywna edukacja konsumentów przyniosły efekty w postaci przełożenia propagowanych idei na codzienne zachowania jednostek. "Świadomi ekologicznie" konsumenci dokonując zakupów postępują więc zgodnie z zasadą ekoracjonalności, co przejawia się w fakcie, że nie tylko kupują dobra przyjazne dla środowiska (tzw. zielone produkty), ale również są skłonni akceptować ich wyższą cenę. (fragment tekstu)
Twórcy
Bibliografia
  • N. Mendleson, M. J. Polonsky: Using Strategie Alliances to Develop Credible Green Marketing. "Journal of Consumer Marketing" 1995, Vol. 12, issue 2
  • S. Mynarski: Praktyczne metody analizy danych rynkowych i marketingowych. Zakamycze, Kraków 2000, s. 34
  • Badania tynkowe i marketingowe. Red. J. Kramer. PWE, Warszawa 1994, s. 75
  • A. Falkowski, T. Tyszka: Psychologia zachowań konsumenckich. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2001, s. 111
  • Decyzje konsumentów i ich determinanty. Red. E. Kieżei, AE Katowice 2001, s. 220
  • I. Sowa: Wpływ reklamy na decyzje zakupu dzieci i młodzieży. AE, Katowice 2000, s. 94
  • R.D. Straughan, J. A. Roberts: Environmental Segmentation Alternatives: a Look at Green Consumer Behavior in the New Millenium. "The Journal of Consumer Marketing" 1999, Vol. 16, issue 6
  • A. Ching Biu Tse, F. Hong Kit Yim: How do Consumers Perceive Clear and Transparent Products? "International Journal of Commerce & Management" 2002, Vol. 12 issue 1
  • J.D. Brown, R.G. Wahlers: The Environmentally Concerned Consumers: an Exploratory Siudy
  • H. Imkamp; The Interest of Consumer in Ecological Product Information is Growing - Evidence from two German Surveys. "Journal of Consumer Policy" 2000, No. 23
  • .
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171326615

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.