PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2004 | Zachowania konsumentów-determinanty, racjonalność | 269--307
Tytuł artykułu

Rola edukacji konsumenckiej w kształtowaniu zachowań konsumpcyjnych młodzieży

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
We współczesnym państwie prowadzenie polityki konsumenckiej nie jest już tylko dobrą wolą rządu. Konieczność ochrony interesów konsumenta powodowana jest czynnikami o charakterze społecznym i ekonomicznym. Właściwe funkcjonowanie gospodarki wymaga stworzenia warunków do umacniania pozycji konsumentów. Prowadzona w Polsce od 1998 roku polityka konsumencka doprowadziła do sytuacji, w której konsument jest już przez prawo dość dobrze chroniony. Potrzebuje jednak wiedzy o przysługujących mu prawach i możliwościach współdecydowania o warunkach produkcji, handlu i utylizacji odpadów. Wydaje się, że edukacja konsumentów jest tą częścią polityki konsumenckiej, która jeszcze w pewnym stopniu jest zaniedbana. Edukacja konsumencka może być pojmowana dwojako: wąsko i szeroko. W ujęciu wąskim oznacza zespół działań mających na celu dostarczenie konsumentowi informacji o przysługujących mu prawach i sposobach ich egzekucji. W opracowaniu tym edukacja rozumiana będzie w sposób szeroki, jako działania mające na celu racjonalizację zachowań konsumentów, ochronę ich interesów, w celu umożliwienia lepszego rozwoju społecznego, moralnego, gospodarczego i intelektualnego. (fragment tekstu)
Twórcy
autor
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • M. Klimczyk-Bryk: Wpływ trendów ekologicznych na zachowania konsumentów. W: Konsument - Przedsiębiorstwo -Przestrzeń. CBiE, AE, Katowice 1998, s. 137
  • A. Burgiel: Naśladownictwo w zachowaniach polskich konsumentów. AE, Katowice 2001
  • M. Rother: Prawa konsumenta po I stycznia 2003 roku. Abecadło każdego konsumenta. Vademecum Rzeczpospolitej. "Rzeczpospolita" nr 24 z 14-15.08.2002
  • Ustawa z dnia 27 lipca 2002 r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego. "Dziennik Ustaw" 2002, nr 141, poz. 1176
  • C. Bywalec, L. Rudnicki: Konsumpcja. PWE, Warszawa 2002, s. 131
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171326623

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.