PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2012 | 5 | nr 2 | 14--21
Tytuł artykułu

Źródła przewagi konkurencyjnej regionów

Warianty tytułu
Sources of Regional Competitive Advantage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł dotyczy analizy źródeł pozyskiwania przewagi konkurencyjnej przez regiony. Analiza jest jednym z niezbędnych elementów tworzenia strategii rozwoju regionu, w tym także kreowania wizerunku danego obszaru. W warunkach gospodarki rynkowej wszelkie działania, również podejmowane przez samorządy lokalne, powinny opierać się na zasadach marketingu. Świadomość tego jest coraz bardziej powszechna, jak również widoczne są różnorodne działania podejmowane w tym zakresie. Celem artykułu jest dokonanie przeglądu strategii rozwoju regionów w Polsce oraz zebranie informacji na temat źródeł przewag konkurencyjnych wskazanych w tych strategiach w kontekście podejmowania działań marketingowych, w tym tworzenia wizerunku jednostki terytorialnej.(abstrakt oryginalny)
EN
The article examines sources of obtaining a competitive advantage by regions. Such an examination is an indispensable element of creating region's strategic development, including the shaping of the area's own image. In a market economy all actions including those of local governments, are based on marketing principles. The conscious recognition of that approach is increasingly common as much as the frequent demonstration of various undertaken actions. The article reviews regional development strategies in Poland and presents information about competitive advantage sources included in individual strategies in the context of the undertaken marketing efforts, including the shaping of a territorial administrative entity.(original abstract)
Rocznik
Tom
5
Numer
Strony
14--21
Opis fizyczny
Twórcy
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
  • Zachodniopomorski Uniwersytet Technologiczny w Szczecinie
Bibliografia
  • 1. Atrakcyjność inwestycyjna województw i podregionów Polski, (2010), http://www.ibngr.edu.pl/ index.php/pl/wydarzenia/2011/atrakcyjnosc_inwestycyjna_ wojewodztw_i_podregionow_polski_ 2010.
  • 2. Czyż T. (2009), Konkurencyjność regionu wielkopolskiego w aspekcie gospodarki opartej na wiedzy, http://igsegp.amu.edu.pl/spojnosc_cel.html
  • 3. Gardiner B., Martin R., Tyler P. (2004), Competitiveness, productivity and economic growth across the European regions. Regional Studies, 38, s. 9.
  • 4. Kotler Ph. (1994), Marketing od A do Z. PWE, Warszawa, s. 75.
  • 5. Makarski S., Kuźniar W. (2009), Marketing w zarządzaniu jednostką terytorialną na przykładzie województwa podkarpackiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów, s. 47.
  • 6. Markowski T. (2005), Przedmiotowa i podmiotowa konkurencyjność regionów, w: T. Czyż, H. Rogacki (red.), Współczesne problemy i koncepcje teoretyczne badań przestrzenno-ekonomicznych. Biuletyn KPZK PAN, Warszawa, s. 219.
  • 7. Markowski T. (1999), Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa.
  • 8. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia 2007-2013 wspierające wzrost gospodarczy i zatrudnienie, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego (2007), http://www. funduszestrukturalne.gov.pl/NR/rdonlyres/2BD5B9B6- 767E-473C-B198-496FDEC4DFED/31941/ NSRO_maj2007.pdf.
  • 9. Piotrowska-Trybull M. (2004), Istota i czynniki konkurencyjności regionu, w: Konkurencyjność regionów w okresie przechodzenia do gospodarki rynkowej, W. Kosiedowski (red.), Wydawnictwo UMK, Toruń.
  • 10. Rak L. (2005), Czynniki kreowania wizerunku region na przykładzie produktów regionalnych, w: Marketing terytorialny. Możliwości aplikacji, kierunki rozwoju, H. Szulce, M. Florek (red.), AE w Poznaniu, Poznań.
  • 11. Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego (2005), http://www.umwd.dolnyslask.pl/􀏐ileadmin/ user_upload/_temp_/zalacznik.pdf.
  • 12. Strategia Rozwoju Województwa Kujawsko-Pomorskiego (2005), http://www.kujawsko-pomorskie. pl/index.php?option=com_content&task= view&id=346&Itemid=138.
  • 13. Strategia Rozwoju Województwa Lubelskiego (2005), http://www.lubelskie.pl/index.php?pid=1093.
  • 14. Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego (2005), http://www.igipz.pan.pl/zpz/zbtow/ptg/ strategie/lubuskie.pdf .
  • 15. Strategia Rozwoju Województwa Łódzkiego (2004), http://www.archiwum.lodzkie.pl/export/download/ lodzkie_ue/zasrwl_29_11_04.pdf.
  • 16. Strategia Rozwoju Województwa Małopolskiego na lata 2007-2013 (2006), http://www.wrotamalopolski. pl/NR/rdonlyres/91624D3C-64D3-4CEF- 9921-11907260686B/172328/StrategiaRozwoju200713cz4. pdf.
  • 17. Strategia Rozwoju Województwa Mazowieckiego (2006), http://www.igipz.pan.pl/zpz/zbtow/ptg/ strategie/mazowieckie.pdf.
  • 18. Strategia Rozwoju Województwa Opolskiego (2000), http://umwo.opole.pl/docs/strategia rozwoju wojewodztwaopolskiegonala.pdf.
  • 19. Strategia Rozwoju Województwa Podkarpackiego (2006), http://www.podkarpackie.pl/strategia/ strat_woj.pdf.
  • 20. Strategia Rozwoju Województwa Podlaskiego do 2020 roku (2006), http://www.wrotapodlasia.pl/ pl/gospodarka/polityka_regionalna/strategia_rozwoju/.
  • 21. Strategia Rozwoju Województwa Pomorskiego (2005), http://www.woj-pomorskie.pl/downloads/ ASRWP_tekst%20jednolity%20ostateczny%20 180705.pdf.
  • 22. Strategia Rozwoju Województwa Śląskiego (2010), http://www.slaskie.pl/zalaczniki/ 2010/02/24/1267017716/1267017953.pdf.
  • 23. Strategia Rozwoju Województwa Świętokrzyskiego (2006), http://www.rpo-swietokrzyskie.pl/data/ Pliki/92_Strategia_Rozwoju_Wojew_dztwa__wi_ tokrzyskie.pdf.
  • 24. Strategia Rozwoju Województwa Warmińsko-Mazurskiego (2005), http://www.igipz.pan.pl/zpz/ zbtow/ptg/strategie/warminsko_mazurskie.pdf.
  • 25. Strategia Rozwoju Województwa Wielkopolskiego (2005), http://www.wrpo.wielkopolskie.pl/files/ 120712852747f351cf27709/STRATEGIA%20 R O Z WO J U % 2 0 W O J % 2 0 W L K P % 2 0 D O % 2 0 2020%20ROKU%20-%20tekst%20jednolity.pdf.
  • 26. Strategia Rozwoju Województwa Zachodniopomorskiego (2005), http://www.kiph.com.pl/sgd/wazne_ informacje/strategia-zach.pdf.
  • 27. Turok J. (2004), Cities, regions and competitiveness. Regional Studies, nr 38, s. 1070.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327123

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.