PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2003 | nr 3 | 71--81
Tytuł artykułu

Telepraca w polskich organizacjach gospodarczych

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Telepracą określa się wykonywanie obowiązków zawodowych z dala od miejsca zatrudnienia przy wykorzystaniu dostępnych technik informatycznych i telekomunikacyjnych. Ta nowa forma pracy stanowi alternatywę dla tradycyjnej, wykonywanej w biurze. Do podstawowych form telepracy zaliczamy: domową, mobilną i wykonywaną w telecentrach. Niewątpliwie jej rozwój nie zależy głównie od dostępności sieci telekomunikacyjnych, sprawności i wydajności wyposażenia technicznego oraz kosztów inwestycji i eksploatacji. Telepraca zależy również w dużym stopniu od czynników funkcjonalnych i socjologicznych charakteryzujących poszczególne rodzaje, stanowisk i miejsc pracy, konkretnych ludzi, instytucji i przedsiębiorstw [Dąbrowski, 1999]. Czynniki przemawiające za telepracą to: motywacja, nacisk na sprawną działalność i efektywność, obniżenie kosztów ogólnych organizacji, duży stopień wykorzystania technologii komputerowej i komunikacyjnej, utrzymanie pracowników przez nacisk na politykę rodzinną lub silna potrzeba dostosowania się do otoczenia zewnętrznego. W przyszłości czynniki te mogą przyczynić się do szerokiego zastosowania telepracy w organizacjach. W krajach Europy zachodniej i w Stanach Zjednoczonych, telepraca jest bardziej rozpowszechniona niż w innych, a różnice spowodowane są wieloma czynnikami, wynikającymi przykładowo z postaw społecznych, uregulowań prawnych, ogólnej świadomości i rozwoju danego społeczeństwa, możliwości wykorzystania technologii informacyjnej itp. Celem niniejszego artykułu jest zaprezentowanie wstępnych wyników, przeprowadzonych w maju 2001 r., badań na temat "Prognoza telepracy w dobie tworzenia się społeczeństwa informacyjnego" w ramach, finansowanego przez Komitet Badań Naukowych, projektu badawczego Nr 5 H02D 001 20. (fragment tekstu)
Rocznik
Numer
Strony
71--81
Opis fizyczny
Twórcy
  • Politechnika Częstochowska
Bibliografia
  • 1. Cieślak, M., Prognozowanie gospodarcze. Metody i zastosowania, WN PWN, Warszawa 1997.
  • 2. Dąbrowski H., Telepraca - mity i rzeczywistość, "Humanizacja Pracy" 1999, Nr 1.
  • 3. Pańkowska M., Pojęcie i charakterystyka telepracy, "Humanizacja Pracy" 1999, Nr 1.
  • 4. Piotrowski M., Telepraca w świetle polskiego prawa pracy i ubezpieczeń społecznych oraz prawa podatkowego, Publikacja elektroniczna, Materiały konferencyjne "Telepraca - szansa na sukces w biznesie", Poznań 16-17.05.2002.
  • 5. Smoląg K., Prognoza rozwoju telepracy w dobie tworzenia się społeczeństwa informacyjnego, Projekt badawczy nr 5 HO2D 001 20, Warszawa 2002.
  • 6. Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, Wyd. "Śląsk", Katowice 1995.
  • 7. URL: www.idn.org.pl/praca/materialy.html
  • 8. URL: www.kbn.gov.pl
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327319

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.