PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2014 | nr 7 (CD) | 166--177
Tytuł artykułu

Proces umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa w okresie kryzysu finansowo ekonomicznego

Warianty tytułu
Process of the firm internationalization during the economic crisis
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Wiele jest publikacji na temat internacjonalizacji przedsiębiorstw, w tym etapów oraz uwarunkowań tego procesu. Nieliczne są jednak badania oraz publikacje poświęcone procesowi umiędzynarodowienia przedsiębiorstw w czasie lub wkrótce po kryzysie finansowo-ekonomicznym. Celem artykułu jest wypełnienie tej luki i zidentyfikowanie strategii internacjonalizacji stosowanych przez przedsiębiorstwa w warunkach kryzysu gospodarczego, a także czynników warunkujących realizację tych strategii. Na podstawie przeglądu literatury przedmiotu wyróżniono pro-aktywne oraz reaktywne strategie internacjonalizacji w warunkach kryzysu gospodarczego oraz wskazano uwarunkowania tych strategii Artykuł ma charakter konceptualny. Od początku lat 60. XX wieku problematyka internacjonalizacji przedsiębiorstw stała się tematem licznych badań i publikacji. Powstało też wiele koncepcji teoretycznych wyjaśniających umiędzynarodowienie przedsiębiorstwa oraz dotyczących strategii na rynku międzynarodowym. Wśród nich istotne miejsce zajmują etapowe koncepcje internacjonalizacji zapoczątkowane przez tzw. model uppsalski, to jest statyczny model faz rozwoju (stages-of-development model) opracowany w 1975 roku przez J. Johansona i F. Wiedersheim-Paula oraz dynamiczny model przedstawiony przez J. Johansona i J.- E. Vahlne, ale też innowacyjne modele internacjonalizacji oraz tzw. modele fińskie, a ponadto koncepcje sieciowej internacjonalizacji. Zgodnie z etapowymi koncepcjami proces umiędzynarodowienia przedsiębiorstwa (fragment tekstu)
EN
This article aims to identify the process and determinants of the firm internationalization during the economic crisis. The key theoretical concepts and empirical studies related to the internationalization strategies during the economic crisis are presented. Author presents also theoretically derived classification of internationalization strategies during the economic crisisnanddistinguishesproactive and reactive internationalization strategies implemented at times of economic crisis. The paper is a conceptual one. (original abstract)
Czasopismo
Rocznik
Numer
Strony
166--177
Opis fizyczny
Twórcy
  • Szkoła Główna Handlowa w Warszawie
Bibliografia
  • Ansoff H., Zarządzanie strategiczne, PWE, Warszawa 1985
  • Bigelow R., Chan P. S., Managing in difficult times: Lessons from the most recent recession, Management Decision, 1992, No. 30 (8)
  • Chou T.-J., Chen F.-T., Retail pricing strategies in recession economies: The case of Taiwan, Journal of International Marketing, 2004, No.12
  • DeDee J.K., Vorhies D. W., Retrenchment activities of small firms during economic downturn: An empirical investigation, Journal of Small Business Management, 1998, No.36 (3)
  • Enderwick P., Responding to global crisis: The contribution of emerging markets to strategic adaptation, International Journal of Emerging Markets,2009,No. 4
  • Frishammar J., Organizational environment revisited, International Studies of Management & Organization, 2006, No. 36 (3)
  • Geroski P.A., Gregg P., Coping With Recession: UK Company Performance in Adversity, Cambridge University Press, Cambridge 1997
  • Ghobadian A., O'Regan N., Thomas H., Liu J., Formal strategic planning, operating environment, size, sector and performance: Evidence from the UK's manufacturing SMEs, Journal of General Management,2008,No.34 (2)
  • Grewal R., Tansuhaj P., Building organizational capabilities for managing economic crisis: The role of market orientation and strategic flexibility, Journal of Marketing, 2001, No.65 (2)
  • Johanson J., Vahlne J.E., The internationalization process of the firm: a model of knowledge development and increasing foreign commitments, Journal of International Business Studies, 1977, No. 8 (1)
  • Johanson J., Wiedersheim-Paul F., The internationalization of the firm: four Swedish cases, Journal of Management Studies, 1975, October, 12(3)
  • Karthikeyan M., International Financial Crisis & Business Strategies, International Journal of Marketing, Financial Services and Management Research, Vol. 1, No. 5
  • Kotler Ph., Caslione J.A., Chaos. Zarządzanie i marketing w erze turbulencji, MT Biznes, Warszawa 2009
  • Kryzys finansowy a handel zagraniczny, Wydawnictwo sejmowe, Warszawa, 2010
  • Laitinen E.K., Long-term success of adaptation strategies: Evidence from Finnish companies, Long Range Planning, 2000,No. 33
  • Lee S.-H., Beamish P.W., Lee H.-U., Park J.-H., Strategic choice during economic crisis: Domestic market position, organizational capabilities and export flexibility, Journal of World Business,2009,No. 44
  • Michael S.C., Robbins D.K., Retrenchment among small manufacturing firms during recession, Journal of Small Business Management, 1998, No. 36 (3
  • Orr S., Post Global Financial Crisis International Business Strategies, International Review of Business Research Papers, 2010, Volume 6. Number 4
  • Polska 2010. Raport o stanie handlu zagranicznego
  • Romanowska M., Przełomy strategiczne w przedsiębiorstwie, Studia i prace Kolegium Zarządzania i Finansów, Nr 98, SGH w Warszawie, 2010
  • Shama A., Marketing strategies during recession: A comparison of small and large firms, Journal of Small Business Management, 1993, No.31 (3)
  • Smart C., Vertinsky I., Strategy and the environment: A study of corporate responses to crises, StrategicManagement Journal,1984, No. 5
  • Tushman M.L., Anderson Ph., Technological discontinuities and organizational environments, Administrative Science Quarterly,1986,No.31
  • Wan W.P., Yiu D.D., From crisis to opportunity: Environmental jolt, corporate acquisitions, and firm performance, Strategic Management Journal, 2009, No. 30
  • Whittington R., Recession strategies and top management changes, Journal of General Management, 1991, No. 16 (3)
  • Williamson P.J., Zeng M., Value-for-money strategies for recessionary times, Harvard Business Review, 2009,No. 87 (3
  • Witek-Hajduk M.K, Strategie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw w warunkach akcesji Polski do Unii Europejskiej, SGH w Warszawie, Warszawa 2010
  • Xia J.B.K., Delios A., When experience meets national institutional change: Foreign entry attempts of U.S. Firms in the Central and Eastern European region, Strategic Management Journal, 2009, No.30
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327373

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.