PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
Czasopismo
2015 | 11 | nr 1 | 87--98
Tytuł artykułu

Routing Problems Based on HILS System Platform

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Probleme der Routenauswahl Gestützt Auf Die Hils- Systemplattform
Problemy wyboru tras bazujące na HILS platformie systemowej
Języki publikacji
EN
Abstrakty
EN
Background: The logistic systems are very complex socio-technical systems. In this paper the proposal of application of the hierarchical multi-layers system platform HILS approach for the solution of the complex vehicle routing problems is presented. The interactive system functional structure was proposed which by intelligent dedicated inter-layers interactions enables the professional solutions of these practical problems. To illustrate these capabilities the complex example of the real-time VRP-SPD-TW routing problem was presented in which upper layers offers the context-related real-time updating network specifications that stimulates the adequate routing parameters and specifications updating for problem solution in optimization layer. At the bottom dispatching control layer the DISCON (Dispatching CONtrol) method from public transport was adopted to logistics applications in which the actual routing is treated as obligatory reference schedule to be stabilized. The intelligence aspects are related among others to HILS based decomposition, context-related trade-offs between routing modifications and corrective dispatching control capabilities e.g. priority or route guidance actions. Methods: Decomposition of the vehicle routing problem for the HILS layers tasks creating the ILS system hierarchical structure. Dedicated solution method for the VRP-SPD-TW routing problem. The recognition of the control preferences structure by AHP-Entropy methods. DISCON and PIACON multi-criteria interacting control methods. Results: Original formulation and solution of the vehicle routing problem by system-wide approach with essential practical advantages: consistency, lack of redundancy, essential reduction of dimension, dedicated formulation, multi-criteria approach, exploration of the integration and intelligence features supported by the intelligent PIACON-DISCON methods control activities Conclusions: The presented proposal creates the professional approach to the solution of the crucial problems in logistics systems with the implementation of modern tools and enabling. (original abstract)
Wstęp: Zastosowano hierarchiczną wielowarstwową platformę systemową HILS do rozwiązywania złożonych problemów wyboru tras dla pojazdów logistycznych. Metody: Dekompozycja problemu wyboru tras na zadania warstw systemowych tworzących hierarchiczną strukturę ILS systemu. Dedykowana metoda rozwiązania problemu wyboru tras dla problemu VRP-SPD-TW . Metody rozpoznawania struktury preferencji sterowania wielokryterialnego AHP - Entropia. DISCON i PIACON metody optymalnego sterowania dyspozytorskiego i ruchu indywidualnego jedno/wielokryterialne. Wyniki: Sformułowano i rozwiązano oryginalny problem wyboru tras przy pomocy podejścia systemowego oferującego istotne zalety praktyczne, redukcja wymiarowości i redundancji, systemowe wielokryterialne podejście, eksploracja cech integracji i inteligencji wspomaganej inteligentnymi działaniami sterującymi. Wnioski: Proponowane podejście stanowi profesjonalne rozwiązanie kluczowych problemów spotykanych w systemach logistycznych z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi i technologii umożliwiających. (abstrakt oryginalny)
Czasopismo
Rocznik
Tom
11
Numer
Strony
87--98
Opis fizyczny
Twórcy
  • AGH University of Science and Technology Kraków, Poland
Bibliografia
  • Adamski A., Turnau A., 1998. Simulation support tool for real-time dispatching control in public transport. Transportation Research A, 32/2, 73-87.
  • Adamski A., 2003. ITS: Management, Surveil-lance and Control. Monograph: AGH University Scientific Publications, Krakow.
  • Adamski A., 2005. PIACON-DISCON integrated approach to public transport priority control at traffic signals., Advanced OR and AI Methods in Transportation, Publishing House, Poznan University of Technology, 417-422.
  • Adamski A., 2006. PIACON: Robust vehicle trajectory based arterial multi-criteria traffic signal control. Extra EURO Conf. on Handling Uncertainty in Transport Bari, 608-615.
  • Adamski A., 2011. DISCON: Public transport dispatching robust control. Procedia: Social and Behavioral Sciences. 11/2011, 1206-1216.
  • Adamski A., 2011. Hierarchical Integrated Intelligent Logistics System Platform. Procedia: Social and Behavioral Sciences. 20, 1004-1016.
  • Adamski A., 2014. HITS: Hierarchical, Integrated, Intelligent Transportation Systems. Human Factors of a Global Society: a System of Systems Perspective. eds. Marek T. et. al., USA, Taylor & Francis, 31-45.
  • Adamski A., Kubek D., 2014. HILS: advanced city logistics systems. Human Factors of a Global Society: a System of Systems Perspective. eds. Marek T. et. al. USA, Taylor & Francis, 17-30.
  • Gorodestskii V.I., 2011. Self organization and multigent systems: I.Models of multiagent self organization, computer Methods, 31,2,256-281.
  • Leihs D., Adamski A., 2011, Situational analysis in real-time traffic systems. Procedia: Social and Behavioral Sciences, 20, 506-513.
  • Mingyong L., Erbao C., 2010. An improved differential evolution algorithm for vehicle routing problem with simultaneous pickup and deliveries and time windows. Engineering Applications of AI, 23, 188-195.
  • Shrestha P., Sulis M., Masbou M., Kollet S., Simmer C., 2014. A scale-consistent terrestrial systems modeling platform based on COSMO, CLM, and Parflow. Mon.Wea. Rev., 142, 3466-3483.
  • Patel M.K., Kabt M.R., Tripathy C.R., 2014, A hybrid ACO/PSO based algorithm for Qos multicast routing problem, Ain Shams Engineering Journal, 5,1, 133-120. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S209044791300695
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327835

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.