PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | nr 1 | 143--152
Tytuł artykułu

Tożsamość organizacji i kultura organizacyjna - definicje i relacje

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
Organization's identity and organization's culture - definitions and relations
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Problematyka kultur organizacyjnych i tożsamości była przedmiotem badań Katedry Nauk Humanistycznych niemalże od samego początku jej istnienia. Badania uległy intensyfikacji po zmianie ustrojowej w Polsce. Od samego początku wspomniany kierunek badań inspirowany był nowymi podejściami teoretycznymi i metodologicznymi, wynikłymi z reorientacji społeczno gospodarczej Polski i Polaków. Niniejsza publikacja przedstawia rozważania teoretyczne dotyczące obszaru zarządzania. Jej zadaniem jest wytyczenie szlaku w labiryncie definicji tożsamości organizacji i kultury organizacyjnej. Oczywiście rozpatrując tak istotne i skomplikowane zjawisko jakim jest kultura organizacyjna, należy także spojrzeć z punktu widzenia psychologii i socjologii, mając przy tym filozoficzną podbudowę teoretyczną. Artykuł jest podsumowaniem badań autora nad zjawiskami tożsamości i kultury organizacyjnej bezpośrednio po obronie pracy doktorskiej, to naturalna okazja do dokonania próby podsumowania pracy naukowej. Obecna analiza nie może być pełna ani też ujawnić pełni omawianych zjawisk, które można będzie lepiej ocenić w dłuższej perspektywie. Autor, kierując się potrzebami teoretycznymi - demarkacji zagadnień kultury organizacyjnej i tożsamości organizacji, prezentuje to opracowanie. Tak więc tematem prezentowanej pracy są związki i różnice pomiędzy kulturą organizacyjną a tożsamością organizacji, nazywanych także kulturą organizacji i tożsamością organizacji. Kultura organizacyjna i tożsamość organizacji, choć czerpią z kultury otoczenia i tożsamości pracowników zasoby intelektualne i emocjonalne, są zasadniczo odmienne od tożsamości jednostkowej i kultury narodowej czy masowej. Tym samym siatka pojęciowa opisująca relacje między kulturą a tożsamością, choć przydatna, nie rozwiązuje w pełni opisanego problemu. Hipoteza, jaką w tym miejscu trzeba zweryfikować, brzmi: tożsamość organizacji jest determinowana przez kulturę organizacyjną. Celem autora jest zarysowanie granic demarkacji opisywanych pojęć. Podstawową metodą badań są studia literaturowe. (fragment tekstu)
EN
The article explains basic definitions used when describing the culture of an organization and the identity of an organization. Having described the definitions, the author tried to demarcate them. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
143--152
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • Altkorn J. 2002. Kształtowanie rynkowego wizerunku firmy, Wydawnictwo Akademii Ekonomicznej w Krakowie, Kraków.
  • Bakalarski K. 2004. Public relations - kształtowanie wizerunku menadżera, SPG, Gdańsk.
  • Black S. 2003. Public relations, Oficyna Ekonomiczna, Kraków.
  • Breakwell G.M. 1986. Coping with Theartened Identities, Meuthen and CO. Ltd London.
  • Budzyński W. 2002. Zarządzanie wizerunkiem firmy, monografie i opracowania, AGH, Warszawa.
  • Didier J. 1992. Słownik filozofii, Wydawnictwo Książnica, Warszawa.
  • Drosdowski G. (red.) 2006. Duden Deutsches Universal Worterbuch A-Z, Dudenverlag Mannheim Leipzig Wien Zurich, wyd. 2.
  • Giddens A. 2001. Nowoczesność I tożsamość "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. PWN Warszawa.
  • Hofstede G. 2000. Kultury i organizacje, Warszawa, PWE 2000.
  • Kocoń P. 2006. System motywacyjny w kulturze organizacyjnej. Niepublikowana praca doktorska pisana pod kierunkiem prof. zw. dr hab. Kazimiery Wódz, obroniona na WNS UŚ 2006.
  • Nogalski B. (red.) 1998. Kultura organizacyjna. Duch organizacji, Wyd. TNoiK Bydgoszcz.
  • Lelonkiewicz A. Marketing w Praktyce. Zarządzanie tożsamością firmy. Witryna internetowa: www.egospodarka.pl/6523, Data wejścia luty 2009.
  • Melchior M. 1990. Społeczna tożsamość jednostki. Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
  • Pietkiewicz E., Kałużny S. 1993. Bankowcy i dobre obyczaje, PWE Warszawa 1993.
  • Koźmiński A,. Piotrkowski W. (red) 1995. Zarządzanie Teoria i praktyka, PWE, Warszawa.
  • Sikorski C. 1988. Projektowanie i rozwój organizacji i instytucji. PWE, Warszawa.
  • Sikorski C. 1986. Sztuka kierowania. Szkice o kulturze organizacyjnej. Instytut Wydawniczy Związków Zawodowych, Warszawa.
  • Schimanek T. Tożsamość organizacji: misja, planowanie działań i kultura wewnątrz organizacyjna. Witryna internetowa: www.fip.ngo.pl, Data wejścia: 26.10.2005.
  • Skarga B. 1997. Tożsamość i Różnica Eseje Metafizyczne. Wyd. Znak, Kraków.
  • Turowski J. 2000. Socjologia małe struktury społeczne. Towarzystwo Naukowe KUL, Lublin.
  • Zemler Z. 1992. Public relations, kreowanie wizerunku firmy. Poltext, Warszawa.
  • Zbiegień Maciąg L. 1999. Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm, PWE Warszawa.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171327933

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.