PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2002 | Finanse, bankowość i ubezpieczenia wobec wyzwań współczesności. T. 2, Finanse przedsiębiorstw. Finanse publiczne i podatki | 397--407
Tytuł artykułu

Zewnętrzne czynniki determinujące wybór źródeł finansowania zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Każda jednostka samorządu terytorialnego musi indywidualnie przeanalizować czynniki mające wpływ na wybór źródła finansowania zadań własnych. Wynika to z faktu, że posiada ona odmienną strategię ogólną (może być wprawdzie zbieżna w niektórych punktach ze strategią innych samorządów, gdyż dla celów pozyskania środków oraz realizacji narodowej strategii rozwoju lokalnego jest to dopuszczalne), wewnętrzną politykę rozwoju lokalnego, system zarządzania, kulturę organizacyjną, powierzchnię ogólną i gęstość zaludnienia, położenie geograficzne, itp. Można więc powiedzieć, że jest odrębnym organizmem funkcjonującym w otoczeniu, które determinuje większość zachowań podmiotów w nim występujących. Dlatego, należy zwrócić szczególną uwagę na fazę działań koncepcyjno- -organizacyjnych, gdyż od niej zależy sukces i poprawność koncepcji w zakresie finansowania rozwoju. Istotnym wydaje się określenie założeń metodycznych w zakresie określonych czynników wpływających na wybór źródła finansowania. Od ich właściwego zidentyfikowania zależy efektywność wykorzystania, stabilność, czy też potencjalne możliwości wycofania z danego źródła finansowania. Koniecznym jest więc ustalenie związków przyczynowo-skutkowych, współzależności miedzy czynnikami występującymi w otoczeniu, jak również ustalenie punktów krytycznych. W tym celu koniecznym jest jak już podkreślono przeprowadzenie szeregu analiz. Analizy powinny pozwolić na dokonanie pogłębionej diagnozy stanu rozwoju, możliwości wydatkowych oraz zdolności dochodowej jednostki samorządowej. Sprowadza się to do dokonania wieloaspektowej analizy, z podziałem na czynniki niezależne, czyli takie na które jednostka samorządowa nie ma wpływu, zależne, czyli wynikające z jej funkcjonowania oraz te na które może oddziaływać. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Uniwersytet Szczeciński
Bibliografia
  • L. Dorozik, S. Flejterski: Regionalne i lokalne bieguny wzrostu. Podejście metodologiczne, [w:] Region 2001, WNUS, Szczecin 2001
  • Polityka ekonomiczna. Problemy i analizy. Praca zbiorowa pod red, B. Parandeckiej. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wyd. PAN, Wrocław, Warszawa, Kraków 1992
  • A. Hyż, G Gikas: Kształtowanie poziomu oszczędności gospodarstw domowych. "Bank i Kredyt" 1993
  • E. Machowicz: Wpływ stopy bezrobocia na kształtowanie poziomu pieniądza oszczędnościowo-pożyczkowego. "Bank i Kredyt" 2000, nr 11
  • T. Kaczmarek: Zarządzanie ryzykiem handlowym i finansowym dla praktyków. Oddk, Gdańsk 1999
  • Z. Gilowska: Finansowanie samorządu terytorialnego według ustaw o finansach publicznych oraz o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. "Samorząd terytorialny" 1999, nr 3
  • Z. Ofiarski, M. Mokrzyc, B. Rutkowski: Reforma samorządu terytorialnego. T, 2. Zachodnie Centrum Organizacji. Szczecin-Zielona Góra 1999
  • Z. Ofiarski, M. Mokrzyc, B. Rutkowski: Reforma samorządu terytorialnego. T. 2. Zachodnie Centrum Organizacji. Szczecin-Zielona Góra 1999
  • J.A. Brzuchania, M. Dylewski: Metodyka konstrukcji harmonogramu realizacji dochodów i wydatków budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Forum Finanse 2000, Materiały konferencyjne, Szczecin 2000
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171328025

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.