PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 4 | 41--55
Tytuł artykułu

Metody i źródła poszukiwania informacji o partnerach zagranicznych a zasięg rynkowy działalności polskich przedsiębiorstw

Warianty tytułu
Methods and Sources of Information Seeking About Foreign Partners According to Market Reach of Polish Enterprises
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Pozyskiwanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych stanowi istotny element procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw. Zgromadzona wiedza pozwala łatwiej i trafniej podjąć określone decyzje dotyczące wyboru rynku ekspansji lub konkretnego partnera. Celem artykułu jest przeanalizowanie sposobu, w jaki polscy eksporterzy poszukują informacji o partnerach zagranicznych oraz z jakich źródeł korzystają z uwzględnieniem zasięgu rynkowego działalności badanych przedsiębiorstw. Analizowane informacje zebrano podczas badań przeprowadzonych w latach 2010-2012 w ramach realizacji projektu badawczego NCN nr 115260236. Wyniki pokazują, że liczba i jakość źródeł informacji o partnerach zagranicznych, z których korzystają polskie firmy, jest związana z ich rynkowym zasięgiem działania. Im przedsiębiorstwo funkcjonuje na większej liczbie rynków, tym liczba wykorzystywanych źródeł informacji zwiększa się. Zależy też w dużej mierze od odległości geograficznej i kulturowej tych rynków, gdzie dużą barierę stanowią często odmienne systemy wartości, sposób prowadzenia biznesu, a także stopień rozwoju gospodarczego czy infrastrukturalnego itp. (np. rynki afrykańskie czy północnoamerykańskie).(abstrakt oryginalny)
EN
Obtaining information on foreign markets and partners is an important part of the process of internationalization of enterprises. The accumulated knowledge makes it easier and more accurate to make decisions regarding the selection of market or a specific partner. The purpose of this article is to analyze the ways in which Polish exporters are seeking information about foreign partners and what sources they use - including market coverage of business activity of the surveyed companies. Information collected during the surveys conducted in the years 2010-2012 within the NCN research project no. 115260236 were analyzed. The results show that the quantity and quality of information's sources about foreign partners used by Polish companies is related to their market area of foreign activity. If the company operates on more markets, the number of information sources is larger. It depends on the geographical and cultural distance, where important barriers are often different systems of values, ways of doing business, as well as the level of economic and infrastructure development etc. (e.g. African and North American markets). (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
41--55
Opis fizyczny
Twórcy
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
  • Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu
Bibliografia
  • Albaum G., Duerr E., International Marketing and Export Management, Pearson Education Limited, Harlow 2011.
  • Andersen P.H., Listening to the global grapevine: SME export managers' personal contacts as a vehicle for export information generation, "Journal of World Business" 2006, No. 41, pp. 81-96.
  • Barkema H.G., Vermeulen F., What differences in the cultural backgrounds of partners are detrimental for international joint ventures?, "Journal of International Business Studies" 1997, Vol. 28, No. 4, pp. 845-864.
  • Bartosik-Purgat M., Mruk H., Schroeder J., Dostępność i wykorzystanie informacji o rynkach i partnerach zagranicznych w procesie internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2012.
  • Basly S., The Internationalization of Family SME, "Baltic Journal of Management" 2007, Vol. 2, No. 2, pp. 154-180.
  • Brouthers L.E., Nakos G., The Role of Systematic International Market Selection on Small Firms' Export Performance, "Journal of Small Business Management" 2005, Vol. 43, No. 4, pp. 363-381.
  • Challagalla G., Venkatesh R., Kohli A., Proactive Postsales Service: When and Why Does It Pay Off?, "Journal of Marketing", March 2009, Vol. 73, pp. 70-87.
  • Chow R.P.M., Yau O.H.M., Harmony and cooperation: their effects on IJV performance in China, "Cross Cultural Management: An International Journal" 2010, Vol. 17, No. 3, pp. 312-326.
  • Chen S., Glaister K.W., Taiwanese Joint Ventures in China: Strategic Motives and Partner Selection, "Journal of Global Marketing" 2005, Vol. 19, No. 2, pp. 49-75.
  • Cummings J.L., Holmberg S.R., Best - fit Aliance Partners: The Use of Critical Success Factors in a Comprehensive Partner Selection Process, "Long Range Planning" 2012, Vol. 45, No. 2-3, pp. 136-159.
  • Descotes R.M., Walliser B., The Impact of Entry Modes on Export Knowledge Resources and the International Performance of SMEs, "International Management" 2010, Vol. 15, No. 1, pp. 73-110.
  • Diamantopoulos A., Souchon A.L., Measuring Export Information Use: Scale Development and Validation, "Journal of Business Research" 1999, No. 46, pp. 1-14.
  • Dong L., Glaister K.W., Motives and Partner Selection Criteria in International Strategic Aliances: Perspectives of Chinese Firms, "International Business Review" 2006, Vol. 15, pp. 577-600.
  • Evers N., Knight J., Role of International Trade Shows in Small Firm Internationalization: a Network Perspective, "International Marketing Review" 2008, Vol. 25, No. 5, pp. 544-562.
  • Glaister K.W., Buckley P., Task-related and Partner-related Selection Criteria in UK International Joint Ventures, "British Journal of Management" 1997, Vol. 8, pp. 199-222.
  • Islam S., Ali M.Y., Sandhu M.S., Partner Selection Criteria in International Joint Ventures: Perspectives of Foreign Investors from Asian NIEs of Malaysia and India, "Asia Pacific Business Review" 2011, Vol. 17, No. 1, pp. 25-43.
  • Leonidou L.C., Theodosiou M., The export marketing information system: an integration of the extant knowledge, "Journal of World Business" 2004, No. 39, pp. 12-36.
  • Navarro A., Acedo F.J., Losada F., Ruzo E., Integrated Model of Export Activity: Analysis of Heterogeneity in Managers' Orientations and Perceptions on Strategic Marketing Management in Foreign Markets, "Journal of Marketing Theory and Practice" 2011, Vol. 19, No. 2, pp. 187-204.
  • Renforth W., Chawla S., The Attitudes of Exporters and Importers to Supplier Selection Criteria and Sources of Information: A Comparison of United States Importers and Costa Rican Exporters, "International Journal of Management" 2012, Vol. 29, No. 2, pp. 726-735.
  • Roy J., IJV Partner Trustworthy Behaviour: The Role of Host Country Governance and Partner Selection Criteria, "Journal of Management Studies" 2012, Vol. 49, No. 2, pp. 332-357.
  • Rymarczyk J., Internacjonalizacja i globalizacja przedsiębiorstwa, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa 2004.
  • Salavrakos I.-D., Stewart C., Patner Selection Criteria as determinants of Firm Performance in Joint Ventures, "Eastern European Economics" 2006, Vol. 44, No. 3, pp. 60-78.
  • Sallis J., Sharma D.D., Knowledge Seeking in Going Abroad, "Thunderbird International Business Review" 2006, Vol. 51, Iss. 5, pp. 441-456.
  • Sibanda K., Erwee R., Ng E., Factors That Distinguish Proactive Versus Reactive Exporters: Decisions by Export Firms in Developing Country, "Journal of Global Marketing" 2011, Vol. 24, pp. 69-84.
  • Sondaż GP: 62 proc. firm padło ofiarą nierzetelnych kontrahentów, 29 września 2008 r., www.gazetaprawna.pl, [25.03.2013].
  • Vaidya S., International joint ventures: an integrated framework, "Competitiveness Review: An International Business Journal" 2011, Vol. 19, No. 1, pp. 8-16.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171328057

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.