PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2008 | Sprawność systemów gospodarczych krajów Unii Europejskiej | 59--69
Tytuł artykułu

Deficyt budżetowy i dług publiczny

Autorzy
Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Deficyt budżetowy oraz zadłużenie państwa są czynnikami mającymi istotny wpływ na stabilność finansową i gospodarczą każdego kraju. Efektem zbyt wysokiego zadłużenia kraju może być na przykład spadek zaufania inwestorów i obywateli do instytucji państwowych, efekt wypychania, wzrost stopy procentowej i kosztów obsługi długu czy ryzyko utraty płynności finansowej przez państwo. Dąży się więc do ograniczania rozmiaru zadłużenia, a więc najczęściej do zbilansowania budżetu oraz redukcji długu publicznego do akceptowalnego poziomu. Istnieje podstawowe rozróżnienie w zakresie sposobu ograniczania nadmiernego zadłużenia, a mianowicie można stosować określone reguły czy regulacje ograniczające prawnie rozmiary deficytu i długu albo można polegać na uznaniowości polityków i decydentów w tym względzie. Kraje Unii Europejskiej podlegają regułom fiskalnym ustanowionym w Traktacie z Maastricht z 1992 r. oraz, będącego rozszerzeniem Traktatu, Paktu Stabilności i Wzrostu z 1997 r. Planowane powstanie Unii Gospodarczej i Walutowej zainicjowało dyskusję nad koniecznością wprowadzenia wspólnych reguł fiskalnych. Argumentem przemawiającym najsilniej za stworzeniem wspólnych zasad było istnienie efektów zewnętrznych ekspansywnej polityki fiskalnej, a co za tym idzie możliwość tzw. jazdy na gapę (free-riding). Przy wspólnej polityce monetarnej efekty prowadzenia nieodpowiedzialnej polityki fiskalnej przez pojedyncze państwo mogą być w pewnej mierze przerzucane na innych. Kraj znajdujący się poza unią walutową (lub gospodarczą) szybko utraciłby w takiej sytuacji wiarygodność rynków finansowych i poniósłby koszty swoich działań w postaci zwiększenia premii za ryzyko przy emitowaniu instrumentów dłużnych, a w długim okresie mógłby osiągnąć stan niewypłacalności. W przypadku kraju będącego częścią większego organizmu gospodarczego ekspansywna polityka fiskalna może spowodować wzrost inflacji i popytu w całej unii gospodarczej, pociągając za sobą decyzję banku centralnego o zaostrzeniu polityki pieniężnej obejmującej wszystkie kraje członkowskie.(fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
  • C. Józefiak, P. Krajewski, M. Mackiewicz: Deficyt budżetowy. Przyczyny i metody ograniczania. PWE, Warszawa 2006, s. 13-27
  • A. Alesina, R. Perotti: Fiscal Discipline and the Budget Process. "American Economic Review" 1996, Vol. 86/2, May
  • M. Buti, G Guidice; Maastricht's Fiscal Rules at Ten: An Assessment. "Journal of Common Market Studies" 2002, Vol. 40/5, Dec, s. 827
  • D. Franco, F. Balassone, M. Francese: Fiscal Policy in Europe: The Role of Fiscal Rules. Proceedings of the Annual Conference on Taxation 2002
  • W. Buiter, C. Grafe: Patching up the Pact: Suggestions for Enhancing Fiscal Sustainability and Macroeconomic Stability in an Enlarged European Union. Economics of Transition 2004, nr 12, s. 94-95
  • Tire reform of the Stability and Growth Pact. Monthly Bulletin. August 2005. European Central Bank, s. 59- -73
  • J.M. Gonzalez-Paramo: The Reform of the Stability and Growth Pact: an assessment (speech).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171328155

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.