PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2014 | nr 4 | 71--83
Tytuł artykułu

Atrybuty modeli biznesu a cykl życia przedsiębiorstwa

Warianty tytułu
Attributes of a Business Model Life Cycle of Enterprise
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł przedstawia charakterystykę modeli biznesu w dwóch skrajnych etapach rozwoju przedsiębiorstwa. W fazie początkowej, gdy następują procesy kształtowania modelu biznesu na potrzeby kreacji wartości, oraz w fazie dojrzałej, gdzie model biznesu, aby zapewnić stałą zdolność przedsiębiorstwa do wytworzenia wartości dla udziałowców i pozostałych interesariuszy, musi charakteryzować się pewnymi cechami mającymi charakter równoważenia. W fazie kształtowania nacisk jest skierowany głownie na konfigurację komponentów modelu biznesu, która zapewni firmie sukces. W fazie drugiej są eksponowane metody i techniki zarządzania zapewniające tzw. konstruktywną konfrontację rożnych podejść do zarządzania strategicznego i zarządzania wartością przedsiębiorstw. Atrybuty modeli biznesu są inne niż atrybuty przedsiębiorstwa. (abstrakt oryginalny)
EN
This paper presents the characteristics of business models in two extreme stages of growth. In the initial phase when the following processes shaping the business model for value creation. At the stage of a mature business model must have certain characteristics having the character balancing. At the stage of development of the emphasis is directed mainly to configure the components of a business model that will ensure the success of the company. In the second phase are exposed methods and management techniques to ensure constructive confrontation of different approaches to strategic management and value management companies. Attributes business models are different from those of the company. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
71--83
Opis fizyczny
Twórcy
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
  • Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej
Bibliografia
  • Banaszyk P., Cyfert S., Strategiczna odnowa przedsiębiorstwa, Difin, Warszawa 2007.
  • Casadesus-Masanell R., Ricart J.E., From Strategy to Business Models and Onto Tactics, "Long Range Planning" 2010, No. 43.
  • http://sjp.pwn.pl/slownik/2551137/atrybut, hasło "atrybut".
  • Jabłoński A., Jabłoński M., Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard), Teoria i praktyka, Difin, Warszawa 2011.
  • Jabłoński A., Modele zrównoważonego biznesu w budowie długoterminowej wartości przedsiębiorstw z uwzględnieniem ich społecznej odpowiedzialności, Difin, Warszawa 2013.
  • Jabłoński M., Kształtowanie modeli biznesu w procesie kreacji wartości przedsiębiorstw, Difin, Warszawa 2013.
  • Kaplan R.S., Norton D.P., Strategiczna karta wyników, jak przełożyć strategie na działanie, PWN, Warszawa 2006.
  • Onetti A., Zucchella A., Jones M.V., McDougall-Covin P.P., Internationalization, Innovation and Entrepreneurship: Business Models for New Technology-Based Firms, "Journal of Management Government" 2012.
  • Osterwalder A., The Business Model Ontology a Proposition in a Design Science Approach, University of Lausanne, praca doktorska, 2004.
  • Shafer S.M., Smith H.J., Linder J.C., The Power of Business Models, "Business Horizons" 2005.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171328259

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.