PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | Zintegrowany system pomiarów dokonań w rachunkowości. Księga pamiątkowa wydana z okazji 60-lecia obecności prof. zw. dra hab. Zbigniewa Messnera w Akademii Ekonomicznej im. Karola Adamieckiego w Katowicach | 373--392
Tytuł artykułu

Zbilansowana karta wyników i mapa strategii jako zintegrowany system pomiaru i zarządzania wynikami organizacji

Autorzy
Warianty tytułu
Balanced Scorecard and Strategy Map as the Integrated Perfomance Measurement and Management System
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Celem opracowania jest wyszczególnienie cech i powiązań zbilansowanej karty wyników z innymi metodami rachunkowości zarządczej, wskazujących, że stanowi ona zintegrowany system pomiaru dokonań organizacji i zarządzania nimi, a także prezentacja zasad budowy mapy strategii jako narzędzia wizualizacji strategii organizacji oraz objaśnienie jej roli w opracowaniu i stosowaniu BSC. Zdaniem autorki, zaprojektowanie, wdrożenie i systematyczne wykorzystanie zbilansowanej karty wyników w zarządzaniu konkretnymi jednostkami gospodarczymi wymaga nie tylko znajomości zasad tej koncepcji przez niektórych specjalistów rachunkowości zarządczej i kierowników w jednostce, lecz podjęcia takich działań, aby myślenie i zasady przewidziane w koncepcji BSC stały się elementem kultury organizacyjnej jednostki. (fragment tekstu)(fragment tekstu)
EN
The Balanced Scorecard (BSC) is a method of comprehensive, multi-aspect performance measurement in business entities using multiple criteria, while at the same time being an instrument for defining, implementing and executing the entity's strategy. This is possible owing to integrated use of BSC and the strategy map. The aim of this paper is to identify the characteristics of the Balanced Scorecard and its links to other management accounting methods to show that it is an integrated system of performance measurement and management. The paper also provides a synthetic presentation of the principles of creating a strategy map as a tool for organizational strategy visualization, and explains its role in the design and application of BSC. The author argues that successful design, implementation and systematic use of the Balanced Scorecard in managing organizational performance not only requires proper understanding of its principles by the entity's managers and management accountants, but also involves taking actions aimed at making BSC principles and philosophy part of organizational culture. (original abstract)
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Łódzki
Bibliografia
  • Anderson J.C., Narus J.A., Wouter van Rossum: Propozycja wartości dla klienta na rynku biznesowym. "Harvard Business Review Polska" 2008, grudzień.
  • Information for better markets. New reporting models for business. The Institute of Chartered Accountants, London, November 2003.
  • Jaruga A.: Zrównoważona karta dokonań w systemie zarządzania strategicznego. "Controlling i Rachunkowość Zarządcza w Firmie", 2000, nr 1.
  • Kaplan R.S.: Strategy Execution Through Alignment, Balanced Scorecard Collaborative and Robert S. Kaplan, 2006.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: The Balanced Scorecard - Measures that drive performance. "Harvard Business Review" 1992, January-February.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System. "Harvard Business Review" 1996, January-February.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Having Trouble with Your Strategy? Then Map It. "Harvard Business Review" 2000, September-October.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Strategiczna karta wyników. Jak przełożyć strategię na działanie. PWN, Warszawa 2001.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Strategiczna Karta Wyników. Balanced Scorecard. Praktyka, Centrum Informacji Menedżera CIM, Warszawa 2001.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Transforming the Balanced Scorecard from Performance Measurement to Strategic Management: Part I., "Accounting Horizons" 2001, Vol. 15, No 1; Part II., "Accounting Horizons" 2001, Vol. 15, No 2.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Measuring the Strategic Readiness of Intangible Assets, "Harvard Business Review" 2004, February.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Czy niematerialne zasoby współgrają ze strategią twojej firmy? "Harvard Business Review Polska" 2004, kwiecień.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Masz problem ze strategią? Przedstaw ją w formie mapy, "Harvard Business Review Polska" 2007, kwiecień.
  • Kaplan R.S., Norton D.P.: Strategiczna karta wyników: mierniki, które wpływają na wzrost efektywności firmy, "Harvard Business Review Polska" 2007, październik.
  • Latest Trends in Corporate Performance Measurement, "Technical Briefing" 2002, CIMA, July.
  • Michalak J.: Ewolucja pomiaru wyników ekonomicznych w rachunkowości zarządczej, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości" 2004, nr 21(77).
  • Michalak J.: Pomiar dokonań od wyniku finansowego do Balanced Scorecard, Difin, Warszawa 2008.
  • Otley D.: Performance management: a framework for management control systems research, "Management Accounting Research" 1999, Vol. 10.
  • Practices and Techniques: Tools and Techniques for Implementing Integrated Performance Management Systems, Costing (1998c), Statement on Management Accounting, Statement Number 4DD, IMA, Arthur Andersen, May 1998.
  • Simons R.: Performance Measurement & Control Systems for Implementing Strategy, Prentice-Hall, Inc., Upper Saddle River 2000.
  • Strategiczna karta wyników: co się zmieniło po 15 latach, wywiad A. Łojka z R.S. Kaplanem, "Harvard Business Review Polska" 2007, październik.
  • Szychta A.: Etapy ewolucji i kierunki integracji metod rachunkowości zarządczej, Uniwersytet Łódzki, Łódź 2007.
  • Szychta A.: Balanced Scorecard jako zintegrowany system pomiaru wyników przedsiębiorstw, "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości" 2007, nr 41(97).
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171328853

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.