PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2011 | nr 6 (1) | 421--430
Tytuł artykułu

Specyfika pracy opiekuńczo-wychowawczej w domu dziecka

Treść / Zawartość
Warianty tytułu
The Peculiarity of Upbringing Work in an Orphanage
Języki publikacji
PL
Abstrakty
System czynności wychowawców i wychowanków, umożliwiających wychowankom zmienienie się w pożądanym kierunku, czyli kształtowanie i przekształcanie wiedzy o świecie uczuć, przekonań i postaw społecznych, moralnych i estetycznych, kształtowanie woli i charakteru oraz wszechstronne rozwijanie osobowości składa się na proces opiekuńczo- wychowawczy. Kolejność tych czynności jest odpowiednio dostosowana do przebiegu wywoływanych przez nie zmian. Sens procesu opiekuńczo-wychowawczego sprowadza się do tego, aby wychowanków pobudzić do indywidualnej lub zespołowej działalności, która stanowiąc osnowę kolejnych sytuacji wychowawczych, umożliwia osiągnięcie założonych zmian w osobowości wychowanków. (fragment tekstu)
EN
An orphanage is a specific upbringing environment. The peculiarity of an orphanage as an educational establishment is the fact that it performs compensating tasks concerning shortages of care, upbringing and dysfunctions of a family and overcomes the results of such shortages - various types of difficulties and dysfunctions, especially orphan's disease. The range of the above tasks is constituted by individual cases. It often happens that compensating tasks dominate in the whole course of work of a given establishment and they modify the way upbringing is performed. Fulfilling those tasks is a part of preparing children for their future independent lives. (original abstract)
Rocznik
Numer
Strony
421--430
Opis fizyczny
Twórcy
  • Akademia Humanistyczno-Ekonomiczna w Łodzi
Bibliografia
  • DĄBROWSKI Z. (red.): Węzłowe problemy opieki i wychowania w domu dziecka. Wydawnictwo WSP, Olsztyn 1997.
  • GAJEWSKA G.: Pedagogika opiekuńcza i jej metodyka. Stan i perspektywy rozwoju: wybrane zagadnienia teorii i praktyki pracy opiekuńczo-wychowawczej. Stowarzyszenie Edukacyjne Pedagogów "Cogito", Zielona Góra 2004.
  • KONARZEWSKI K.: Podstawy teorii oddziaływań wychowawczych. PWN, Warszawa 1987.
  • KAMIŃSKA U.: Wychowawcza i edukacyjna rola domu dziecka w Polsce. Wydawnictwo: Wyższa Szkoła Pedagogiczna Towarzystwa Wiedzy Powszechnej, Warszawa 2010.
  • ŁOBOCKI M.: Teoria wychowania w zarysie. Impuls, Kraków 2008.
  • MUSZYŃSKI H.: Zarys teorii wychowania. PWN, Warszawa 1976.
  • NOWAK M.: Teorie i koncepcje wychowania. WAiP, Warszawa 2008.
  • OKOŃ W.: Nowy słownik pedagogiczny. Wydawnictwo Akademickie "Żak", Warszawa 2007.
  • RACZKOWSKA J.: Kiedy rodzina zawiedzie. PWN, Warszawa 1983.
  • RADLIŃSKA H.: Pedagogika społeczna. Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Warszawa 1961.
  • SCHULZ R.: Elementy pedagogicznego obrazu wychowania. Impuls, Krakow 1990.
  • ŚLIWERSKI B. (red): Pedagogika. Subdyscypliny wiedzy pedagogicznej. T. III, Gdańskie Wydawnictwo Pedagogiczne, Gdańsk 2006.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171329417

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.