Warianty tytułu
Języki publikacji
Abstrakty
Po okresie historii Polski, w którym obowiązywał programowy dobrobyt lub przynajmniej nie istniało ubóstwo, okazało się, że ubodzy są wśród nas, a zjawisko to stanowi znaczący problem społeczny. Zajmując się problemem ubóstwa zdefiniowaliśmy go jako "[...] brak dostatecznych środków do życia, ale również mała ilość albo liczba czegoś, brak różnorodności, obfitości czegoś: niski poziom czegoś, ograniczenie". Brak czegoś nie dotyczy więc tylko sfery materialnej w życiu człowieka, lecz również odnosi się do braków w innych dziedzinach, na przykład kultury, języka, moralności. Przy takim rozumieniu problemu rodzi się pytanie o powiązania pomiędzy tymi różnymi, możliwymi formami ubóstwa. Dzisiaj powszechnie panuje przekonanie, iż ludzie o niedostatecznych dochodach są także "upośledzeni" w sferze kultury, nauki, języka itp.. Częściowo jest to twierdzenie uzasadnione z tego względu, że obcowanie z wytworami kultury, nauki wymaga pewnych nakładów finansowych. Jednak z drugiej strony już w starożytnej Grecji niektórzy filozofowie bogactwo i "życie rozumne" mające prowadzić do szczęścia traktowali jako rzeczy nie mające ze sobą nic wspólnego, a nawet jako przeciwstawne. Przykładem takiego rozumowania może być szkoła cyników z Antystenesem na czele, którzy odwrócili się od wszelkich dóbr materialnych.(fragment tekstu)
Rocznik
Strony
17--25
Opis fizyczny
Twórcy
autor
- Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach
Bibliografia
- W. Tatarkiewicz: Historia filozofii. Tom. I. Warszawa 1958, s. 99
- Pismo święte. Poznań-Warszawa 1980, Łk 18, 18-27
- Podstawy marksizmu-leninizmu. Warszawa 1962, s. 210-246
- A, Błaszczyk-Przebycińska: Metody pomiaru granic ubóstwa. "Wiadomości Statystyczne" 1990, nr 11, s. 10-11
- Platon: Państwo. Warszawa 1958, 423a
- T. Merton: Teoria socjologiczna i struktura społeczna. Warszawa 1978, s. 375-418
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171329909