PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2010 | nr 97 Badania marketingowe : skuteczność w zarządzaniu przedsiębiorstwem | 26--39
Tytuł artykułu

Wykorzystanie badań marketingowych przez podmioty gospodarcze w Polsce

Warianty tytułu
Use of Marketing Research by Business in Poland
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Krajowy rynek badań marketingowych jest słabo rozwinięty, minio dynamicznego rozwoju w latach 1998-2008. Poziom wydatków na badania marketingowe per capita jest w Polsce kilkakrotnie niższy niż w gospodarkach rozwiniętych. Przedsiębiorstwa krajowe, zwłaszcza należące do segmentu małych i średnich, w zdecydowanej swej większości nie przeprowadzają badań marketingowych. Te, które je wykonują, czynią to częściej samodzielnie niż we współpracy z agencjami badawczymi. Przedsiębiorstwa korzystające z usług firm badawczych rozumieją i doceniają znaczenie badań marketingowych oraz mają wobec nich sprecyzowane oczekiwania. Niski poziom wykorzystania badań marketingowych przez krajowe podmioty gospodarcze jest przeszkodą dalszego wzrostu rynku badawczego w Polsce i barierą rozwoju tysięcy polskich przedsiębiorstw. (abstrakt oryginalny)
EN
In this paper the author focuses on the issue of the use of market research by Polish firms. He considers the national market of marketing research to be poorly developed in spite of its rapid growth between 1998-2008. The level of spending on market research - on a per capita basis - is several times lower than in developed economies. The main revenue stream of market research agencies in Poland - the same as anywhere else in the world - is generated by expenditures on FMCG sector enterprises research. However, in Poland this sector's share in market volume is much higher than the international average. This is due to the culture and practice of actually using market research by multinational companies, which dominate the FMCG scene in Poland. An overwhelming majority of Polish firms, especially those in the SME segment, do not carry out any market research. The few which do so tend to carry out research in-house, without resorting to the services of specialised research agencies. The objectives in such in-house projects are very much the same as in "commercial" research projects, and chiefly concern highly image studies, customer satisfaction, and product, price and copy testing. The firms which do turn to professional market research agencies understand and appreciate the importance of market research, and have well defined expectations towards this form of research which serve as criteria in the selection of agencies to work with. The low level of use of market research by national firms, and their concentration in the FMCG sector is the chief barrier to the growth of market research in Poland, and probably hinders the expansion of many Polish firms as well. (original abstract)
Twórcy
  • Pentor Research International
Bibliografia
  • Garbarski L., Czarnecki A., Finansowanie działań marketingowych w przedsiębiorstwach w Polsce w świetle badań empirycznych., "Problemy Zarządzania" 2007, nr 2.
  • Gieracz M., Marketing ubogo kojarzony, "Marketing w Praktyce" 2010, nr 2.
  • Kaczmarczyk S., Zastosowanie badań marketingowych. Zarządzanie marketingowe i otocz przedsiębiorstwa., PWE, Warszawa 2007.
  • Karcz K., Kędzior Z. (red.). Drogi polskiego marketingu, AE, Katowice 1997.
  • Kramer J. (red.), Zachowania podmiotów rynkowych, PWE, Warszawa 1999.
  • Mazurek-Łopacińska K., Orientacja na klienta w przedsiębiorstwie, PWE, Warszawa 2001.
  • Mazurek-Łopacińska K. (red.), Badania marketingowe. Podstawowe metody i obszary zastosowań AE, Wrocław 1999.
  • Mynarski S., Badania marketingowe w przedsiębiorstwie, AE, Kraków 2001.
  • Ślusarczyk S., Aktywność marketingowa małych i średnich przedsiębiorstw, Poltext 2009.
  • Żabiński L. (red.), Orientacje marketingowe podmiotów gospodarczych. Podstawy teoretyczno-metodyczne. Kierunki badań, AE, Katowice 1999.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171329935

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.