PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2007 | 41 | 215--227
Tytuł artykułu

Szkoła jako ucząca się organizacja

Autorzy
Treść / Zawartość
Warianty tytułu
School as a Learning Organization
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Artykuł prezentuje założenia koncepcji organizacji uczącej się, w odniesieniu do placówki edukacyjnej. Przekształcenie szkoły w organizację uczącą się jest możliwe przez realizację założeń pięciu dyscyplin. Należą do nich: mistrzostwo osobiste, modele myślowe, wspólna wizja, zespołowe uczenie się oraz myślenie systemowe. Znaczenie poszczególnych dyscyplin omówiono szczegółowo w pracy. Zwrócono ponadto uwagę na problemy, jakie mogą wystąpić w realizacji założeń koncepcji uczącej się organizacji. (abstrakt oryginalny)
EN
The article describes theoretical foundations of a learning organization referring to an educational institution. It contains a description of five disciplines such as a personal mastery, thinking models, common vision creating, group learning, system thinking which are essential for creating a learning organization. Moreover, the article emphasizes the meaning of the mentioned disciplines at school as an organization. Attention is also paid to the difficulties which may be faced applying these disciplines in real conditions. (original abstract)
Rocznik
Tom
41
Strony
215--227
Opis fizyczny
Twórcy
autor
  • Uniwersytet Rzeszowski
Bibliografia
  • Bonstingl J. J., Szkoły Jakości. Wprowadzenie do TQM w edukacji, Wydawnictwa CODN, Warszawa 1995, s. 69.
  • Caldwell B. J., Spinks J. M., Leading the Self-Managing School, Falmer Press, Londyn 1992, [za:] D. Elsner, Doskonalenie kierowania placówką oświatową. Wokół nowych pojęć i znaczeń, Mentor, Chorzów 1999.
  • Elsner D. [red.], Szkoła jako uczącą się organizacja. Szansa dla ambitnych, Mentor, Chorzów 2003, s. 35.
  • Porębska J., Cztery poziomy ocen. Badanie efektywności szkoleń, "Gazeta Prawna" 2002, nr 47, [za:] Wallace M., School-centred Menagement Training, Paul Chapman Publishing Ltd., Londyn, s. 47, [za:] Elsner D., Doskonalenie kierowania placówką oświatową. Wokół nowych pojęć i znaczeń, Mentor, Chorzów 1999, s. 184.
  • Senge P., Kleiner A., Roberts Ch., Ross R. B., Smith B. J., Piąta dyscyplina. Materiały dla praktyka. Jak budować organizacje uczącą się, Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2002, s. 566.
  • Senge P., Piata dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Dom Wydawniczy ABC, Warszawa 1998, s. 12.
  • Skrzypek E., Jakość i efektywność, Wydawnictwo UMCS, Lublin 2002, s. 46.
  • Skrzypek E., Rola wiedzy i informacji w procesie doskonalenia jakości kształcenia, [w:] Jakość kształcenia w perspektywie wejścia Polski do Unii Europejskiej, materiały konferencyjne, Płock 2000, s. 30.
  • Więsław Sz, Szkoła jako organizacja uczącą się, Vulcan, "Zarządzanie Oświatą" 2002, nr 1 (36).
  • Wlazło S., Mierzenie jakości pracy szkoły część pierwsza, Wydawnictwo Mar Mar, Wrocław 1999, s. 24-27.
  • Wodo D., Continuing Professional Development thorugh a Regional Network, "Management in Education", vol. 11, 1997, nr 5, [za:] D. Elsner, Doskonalenie kierowania placówką oświatową. Wokół nowych pojęć i znaczeń, Mentor, Chorzów 1999
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171330765

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.