PL EN


Preferencje help
Widoczny [Schowaj] Abstrakt
Liczba wyników
2009 | Strategie marketingowe na wybranych rynkach : aspekty teoretyczne i praktyczne zastosowania w organizacjach non profit | 45--67
Tytuł artykułu

Strategie rozwoju instytucji kultury na rynku usług artystycznych

Warianty tytułu
Języki publikacji
PL
Abstrakty
Instytucja kultury działająca na rynku usług artystycznych musi spośród różnych wariantów strategicznych wybrać taki, który charakteryzuje się z jednej strony najmniejszym stopniem ryzyka, z drugiej pozwala na maksymalizację skuteczności organizacji na rynku. Wybór efektywnej, a jednocześnie realistycznej w danych warunkach opcji strategicznej zdeterminowany jest wieloma różnorodnymi czynnikami. Czynniki wewnątrzorganizacyjne, jak i czynniki zewnętrzne (związane z silnie turbulentnym mikro- i makrootoczeniem danej instytucji kultury) powinny być kompleksowo przeanalizowane przed podjęciem ostatecznej decyzji, w wyniku której organizacja będzie wdrażała wybraną strategię rozwoju. Zbytnim uproszczeniem byłoby sądzić, że strategie rozwoju można "na ślepo" stosować w instytucjach kultury bez jakichkolwiek modyfikacji. Na rynku usług artystycznych należy zachować równowagę między poglądami na sztukę obejmującymi twierdzenia, że ma ona sama w sobie immanentną wartość i należy ją chronić za wszelką cenę a poglądami osób, które uważają, że podobnie, jak każda inna forma działalności ludzkiej musi ona na siebie zarobić, w związku z czym należy przede wszystkim brać pod uwagę preferencje publiczności. Formułowanie strategii rozwoju instytucji kultury wymaga ponadto wyważenia między elementami ilościowymi i jakościowymi wyrażonymi we wskaźnikach rozwoju organizacji. Należy pamiętać, że przywiązując zbyt dużą wagę do analizy ilościowej i rezultatów działalności można stracić z pola widzenia przyszłe kierunki rozwoju instytucji kultury. (fragment tekstu)
Twórcy
  • Akademia Ekonomiczna im. Karola Adamieckiego w Katowicach, doktorant
Bibliografia
  • Penrose E: The Theory of the Growth of the Firm. Oxford 1959.
  • Lambin J. J.: Strategiczne zarządzanie marketingowe. PWN, Warszawa 2001.
  • Kotler Ph.: Marketing, analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola. Gebethner i Ska, Warszawa 1994.
  • Abell D.F.: Defining the business: the starting point of strategic planning. Prentice Hall, Englewood Cliffs 1980.
  • Naganowski T.: Aktualna polityka kulturalna państwa. W: Rynek Sztuki Współczesnej, Biuletyn Naukowy 1(8), Poznań 1992.
  • Limański A., Drabik I.: Marketing w organizacjach non-profit. Difin, Warszawa 2007.
  • Podstawy marketingu. Red. J. Altkorn. Wydawnictwo OO. Franciszkanów, Kraków 1996.
  • Badania marketingowe. Teoria i praktyka. Red. K. Mazurek-Łopacińska. PWN, Warszawa 2005.
  • Badania rynkowe i marketingowe. Red. J. Kramer. PWE, Warszawa 1994.
  • Duliniec E.: Badania marketingowe w zarządzaniu przedsiębiorstwem. PWN, Warszawa 1994.
  • Garbarski L., Rutkowski J., Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE, Warszawa 2001.
  • McDonald M., Dunbar J.: Segmentacja rynku - przebieg procesu i wykorzystanie wyników. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2003.
  • Sargeant A.: Marketing w organizacjach non profit. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2004.
  • Tonks D.: Segmentacja rynku. PWN, Warszawa 1998.
  • Czubała A., Jonas A., Smoleń T., Wiktor J. W.: Marketing usług. Oficyna Ekonomiczna, Kraków 2006.
  • Strategie marketingowe. Red. W. Wrzosek. PWE, Warszawa 2004.
  • Ansoff H.I.: Strategies for Diversification. "Harvard Business Review" 1957, September-October, T. 35.
  • Faulkner D., Browman C.: Strategie konkurencji. Gebethner i Ska, Warszawa 1996.
  • Harasim J.: Strategie marketingowe w osiąganiu przewagi konkurencyjnej w bankowości detalicznej. AE, Katowice 2004.
Typ dokumentu
Bibliografia
Identyfikatory
Identyfikator YADDA
bwmeta1.element.ekon-element-000171330945

Zgłoszenie zostało wysłane

Zgłoszenie zostało wysłane

Musisz być zalogowany aby pisać komentarze.
JavaScript jest wyłączony w Twojej przeglądarce internetowej. Włącz go, a następnie odśwież stronę, aby móc w pełni z niej korzystać.